Svar: Tips til nattesøvnen
17. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og godt, at du har fået det sendt nu, hvis det har været undervejs de sidste 3 måneder ... :)
Du fortæller at du har læst om søvnassociationer og derfor vil jeg ikke skrive så meget om dette, men det lyder faktisk som om at jeres datter har et søvnassociationsproblem, der handler om at hun ikke kan falde i søvn uden at få bryst eller være tæt i favn. I hvert fald ikke om aftenen - og det er det I skal ændre på.
Det er rigtig fint at I nu er begyndt at tilbyde hende en flaske og at hun tager så fint imod den. Det mætter hende godt, giver hende ro og hjælper hende til naturligt at kunne overgive sig til søvnen - og så frigiver det dig lidt tid til andre ting og giver far og datter mulighed for lidt tid sammen omkring putning - men hvorfor er det nødvendigt også at amme hende? Det er det, jeg synes I skal væk fra.
Som det er lige nu, så får hun flaske af far og mor kommer så og ammer og hun falder i søvn med brystet. Jeg vil foreslå at I dropper denne amning og i stedet lærer hende at sove i sin seng med sin flaske - dog skal flasken også ud af munden inden hun falder i søvn.
Jeg vil foreslå at I indfører en godnatgrød, den skal serveres adskilt fra aftensmaden og være en del af hendes putteritual. Hun kan få aftensmad, kommer i bad, få ren ble og nattøj på, få godnatgrød, få børstet tænder og så kan I putte hende i seng med en flaske. Stadig sidde ved siden af hende, holde hænderne på hende, kikke lidt i bog, synge en sang - men så hun falder i søvn i sin seng og ikke i favn og ikke med bryst. Flasken skal ud af munden lige der, hvor hun smiler, triller om på siden og sover.
I kan elevere hendes hovedgærde lidt ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen, det er vigtigt når hun ligger ned og får flaske, for at forebygge mellemørebetændelse :)
Det er vigtigt at hun falder i søvn der, hvor I ønsker hun skal sove om natten og det er vigtigt at hun falder i søvn uden at have noget i munden. Ellers er det at hun vil vågne op og registere at alt er anderledes, at det ikke er som da hun skulle sove og så vil hun naturligt ikke kunne sove videre. Hvis hun falder i søvn hos dig, i din seng eller ligger i din favn, så vil hun naturligt søge dette igen og igen. Ligeså snart du flytter hende og hun registrerer at ligge alene, at din varme favn eller brystet er væk, så vil hun vågne op, blive ked af det og frustreret, fordi hun savner det - hun savner det, hun havde, da hun blev puttet.
Det svarer i princippet til, at du går i seng om aftenen og ligger ved siden af din mand. I løbet af natten vågner du, vil putte dig ind til ham - men han er væk. Hvad gør du så? I første omgang vil du lytte, måske er han gået på toilettet og så ved du at han kommer igen om lidt. Men hvad hvis du ikke kan høre ham, hvis der er helt stille og han bare er væk? Du ville ikke kunne sove videre - du vil derimod vågne mere og mere op, sætte dig op i sengen, kalde på ham og tilsidst rejse dig og gå ud og lede efter ham.
Og sådan har din datter det naturligt også, hun vågner op, registrerer at du er væk og vil ikke falde til ro før hun finder dig igen :)
Det kan være en god idé at give hende en klud, som dufter af dig, som følger med hende, når hun puttes i egen seng om aftenen. Det giver hende lidt af dig med i seng.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne indføre små ord, faste små kærtegn som du beroliger hende med, fordi du stille og roligt kan gøre dette mere og mere på afstand.
Du må gerne blive ved med at amme - det vil være rigtig fint, hvis du ammer hende en gang i løbet af natten. Det kan enten være sen aften eller meget tidlig morgen, så hun på den måde stadig får mælk fra dig og får sit behov for mælk dækket. Men når hun puttes, skal hun lærer at sove uden afhængighed af bryst og favn :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske