Svar: Fuldkorn og majs
17. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Når man anbefaler at give børn brød med fibre men uden hele kerner, så er det fordi børnene skal sikres kostfibre. De er med til at holde maven igang og kostfibre får vi især fra frugt, grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber.
Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også være f.eks. solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygge kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende - præcis som du også oplever med majsene ...
Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring. Det kan altså være med til at holde maven igang, men hvis barnet ikke kan tygge sig igennem kernerne, så er der risiko for at barnet ikke optager næringen tilstrækkeligt fra dem.
Du må godt give din datter øllebrød, hvori der indgår en lille smule kerner. Det giver lidt mere bid og det er okay - hun kan også bedre optage næringen af kernerne, når de er kogt i grød :) Men prøv at give hende forskellige former for brød og hold igen med mange kerner, så du er sikker på at hun kan optage næringen af det hun spiser.
Hun må også gerne få majs, - det er rigtig godt til også at øve sit pincetgreb med, men igen - hun optager dem bedst, hvis de er kogt og får hun for mange, kan det give løs afføring :)
Fortsat held og lykke og god appetit :) Dejligt at hun er så glad for at spise!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske