Svar: Næring i ris og pasta
19. august 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
I mange hjem har ris og pasta erstattet kartoflerne, og det er vigtigt at man stadig spiser kartofler. Kartofler giver os f.eks. C-vitamin og kalium, hvilket ris og pasta ikke gør i samme grad.
Ris og pasta kan gives til børn som en naturlig del af en varieret kost. Det anbefales at man til de mindste børn, som jeres datter varierer mellem de lyse typer og fuldkornsvarianterne - hun skal have begge dele. Fuldkornsvarianterne indeholder alle dele af kornet og derfor få man flere vitaminer, mineraler og kostfibre, når man spiser dem. Det giver en god fordøjelse og mætter bedre.
Ris er ofte godt til at give barnet lidt mere bid, vænne barnet til at tygge mere og kan derfor med fordel introduceres i 7 måneders alderen. Pasta fås i en masse forskellige former og størrelser og kan introduceres fra ca 8 måneders alderen og i takt med at barnet bliver bedre og bedre til at tygge, vil barnet kunne øve sig i at spise med pincetgreb, netop når der spises pasta.
Din datter må altså gerne få både ris og pasta, - men husk også at spise kartofler, som jo også kan laves på et utal af måder. Og når I spiser ris og pasta, så varier mellem de lyse typer og fuldkornsprodukterne, så hun får begge dele.
Hendes mad skal tage udgangspunkt i jeres mad - så hvis I spiser en ret med ris og kød en aften, så får hun naturligvis det - grøntsager ved siden af eller kogt med sammen med kødet, er dog altid en rigtig god idé :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske