Brev:
Søvn, søvn og søvn
20. august 2011
Alder:
5 mdr.
Søvn, søvn og søvn
Hej Helen.
Tak for dit svar om opstart til grød. Det vil vi gå i gang med :o)
Jeg nævnte samtidig for dig at det tager rigtig lang tid for mig at putte vores datter på snart 5 måneder og du nævnte det kan være fordi hun snart er klar til at droppe sin 3. lur og at hun evt. skal puttes lidt senere.
Problemet er bare at hun til aften er så træt, at hun næsten ikke kan hænge sammen. Hun gnider sig i øjnene og bliver rigtig utidig.
Det starter allerede fra morgenen af, hvor vi som regl står op kl. 7. Får hun mad fra kl. 5.45 og derefter vil hun ikke sove igen. Heller ikke selv om hun kommer over i vores seng og vi ligger ved hende, lader som om vi sover og ligger en hånd på hendes brystkasse. Ofte gaber hun og virker egentlig træt allerede når vi står op.
Når vi er kommet op og har leget er hun klar til at sove igen allerede efter en time for det meste og senest inden for 1½ time.
Det samme er gældende efter hendes formiddagslur til hendes eftermiddagslur. Står vi rigtig tidlig op bliver det derfor nogle gange før kl. 12, at hun starter på hendes eftermiddagslur og så er der frygtelig lang tid til den 3. lur og aftenen.
Begge gange er det meget forskelligt hvor længe hun sover. Nogle gange to timer, men andre gange kun 45 min. Sover hun kun ganske kort og/eller står vi rigtig tidlig op bliver dagen så frygtelig lang for os begge to.
Hendes 3. lur sover hun som regl i ca. 30 min. mellem kl. 16-17. Tager hun en tidlig eftermiddagslur prøver vi stadig at trække den til mellem kl. 16-17.
Herefter er hun rigtig træt og det er som om hun ikke bliver helt vågen. Hun vil helst være ved mig eller min mand hele tiden og er rigtig pylret.
Vi sørger for at spise mellem kl. 18 til 18.30, så det ikke bliver så sent, men når tit knap nok at blive færdig med at spise før hun bliver rigtig utidig af at være så træt og vi rejser os for at gøre hende klar til nat.
Hun begynder på sin flaske omkring kl. 19 og så går der som sagt ofte 1½ time før hun sover.
Jeg har kun prøvet 2-3 gange, at hun er faldet i søvn ved flasken. Jeg har rigtig, rigtig længe gået hende i søvn, men kan simpelthen ikke blive ved at holde til det.
Jeg synes jeg har forsøgt alt andet. Jeg har ligget med hende i min seng, jeg har lagt hende på min mave under hendes dyne, jeg har lagt hende i hendes seng mens jeg sidder ved siden af hende, jeg har siddet med hende i mine arme og vugget hende og jeg synger altid for hende. Jeg har prøvet at svøbe hende og holde hendes arme tæt ind til hendes krop, men det bliver hun bare hidsig af og begynder at skrige.
Er hun ikke ved at have en alder, hvor det er godt hun lære at falde i søvn på en anden måde end jeg går med hende?
Jeg bliver i hvert fald frusteret - og også på min datters vegne for hun er så træt så træt, men det er som om hun ikke rigtig vil overgive sig. Jeg orker næsten ikke at det bliver aften.
Det der også frustrere er, at min mand stadig meget sjældent kan trøste hende eller overhovedet få lov at putte hende til nat.
Jeg vil selvfølgelig gerne gøre det, men jeg kan godt mærke at jeg har svært ved at blive ved med at kan holde til det..
Har du nogle forslag til, hvordan det kan blive bedre, så vi forhåbentlig alle sammen - og ikke mindst min datter - også kan få en god snart på natten?
Hilsen fra en træt mor