Svar: Sove uden tremmer
20. august 2011
Alder:
2 år
Kære mors
Når børn begynder at forcere tremmesengen, så er det tid til at fjerne tremmerne, præcis som I har gjort - det handler både om at imødekomme barnet behov for at kunne søge sine forældre, men også om at sikre at barnet ikke falder, slår sig og kommer til skade.
Det er helt naturligt at jeres dreng vil gå ud af sengen og søge jer - han vil se hvad I laver, han vil være en del af alt det hyggelige der foregår og vil derfor ikke ligge i sin seng alene. Det at tremmerne nu er væk, giver ham naturligt mulighed for at se hvad der foregår og giver ham mulighed for at søge jer.
Det giver ham også en glad og stolt følelse, netop at kunne og han er sikkert glad og frejdig, når han kommer ind til jer "se her kommer jeg" og det er vigtigt at anerkende dette. Men samtidig skal han jo også lære at blive i sin seng og finde ud af, at der ikke sker noget spændende og at han derfor ligeså godt kan blive liggende. Det har derfor meget at sige hvordan I reagerer og hvad der reelt foregår, når han er puttet :)
Hvis I sidder i stuen og spiser slik og hygger i sofaen, så vil han naturligt blive ved med at komme, for det er så godt, at det vil han ikke gå glip af, - men hvis I arbejder, står og stryger eller lignende, så kan han ligeså godt sove ...
I kan gøre to ting - I kan følge ham tilbage i seng igen. Tag imod ham, når han kommer "hov, kommer du der, kom - du skal ind i seng og sove" eller lignende og så tager I ham i hånden, putter ham i seng, kærligt og roligt - "godnat skat". Og det skal I så blive ved med at gøre igen og igen og igen - og igen, stille og roligt følge ham tilbage, putte og sige godnat, så han forstår, at det er det der forventes af ham.
I kan også gøre det, at I stiller jer i nærheden, så han kan se jer fra sin seng og derfor ikke behøver stå op for at finde ud af, hvad I laver eller om I er der. Hvis I stiller jer i nærheden, stryger tøj, lægger tøj sammen eller lignende, så signalerer I for det første at der ikke sker noget sjovt, at der ikke er noget hyggeligt - men kun kedelige ting. Men samtidig kan I også berolige og betrygge - han kan kalde på jer "moar ...?!" og du kan svare "Ja, jeg er lige her, læg du dig ned skat, nat-nat", så han igen lærer at det er sengetid og at han skal være i sin seng.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske