Svar: Ud af søvnassociation - hvordan?
22. august 2011
Alder:
8 mdr.
Hej igen
For det første er det vigtigt at I ikke putter jeres datter for tidligt i seng. Lige nu har I et ritual der varer rigtig lang tid - det starter med at far og datter hygger i dobbeltsengen, så får hun flaske og så kommer mor og giver bryst og så bliver hun puttet. Det er helt fint, hvis alt dette kan gøres på 10-15 minutter, men hos jer, lyder det som om at det tager noget længere tid.
For at få jeres datter til at sove uden at få bryst også, så er det vigtigt at hun bliver puttet senere og i en periode måske lidt senere, end I normalt ville gøre.
Det handler om at der kører et søvntog og at man skal springe på dette tog, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til et tog, så må man vente på at næste tog kommer, hvis man kommer for tidligt til et tog, så må man også vente og kan ikke sove før toget kommer - og I skal ramme det rigtige tidspunkt at springe på toget - og det er rigtig svært at ramme, hvis putteritualet varer meget lang tid.
Jeg kan godt forstå at far og datter gerne vil hygge - jeg synes det skal foregå i stuen og når hun så er parat, så skal hun puttes direkte i sin seng og have flasken der. Så I helt undgår det skift der er mellem at få flaske og være i favn, og så blive puttet. Hun skal have flasken og falde til ro, der hvor hun skal sove.
Jeg synes også at far og datter skal hygge med bad, frottering, ren ble og nattøj osv. og så gå i stuen, og pludre, hygge, gøre klar - og så først gå i soveværelset, når det er puttetid. Så hun ved (læs: lærer), at når I går derind, så er det fordi hun skal sove og ikke lege. Tingene skal adskilles.
Jeres aftenspisning tager for lang tid. Hun skal ikke sidde og spise i 1 time. AFtensmaden bør ikke tage mere end højst 30 minutter, derefter skal hun så i bad, frotteres, gøres klar til natten - så skal hun have sin godnatgrød i køkkenet og derefter så puttes med sin flaske direkte i sengen.
Hun skal spise aftensmad kl 18, kommes i bad kl. 18.30-19. Have godnatgrød ca kl. 19.30 og puttes med flaske kl 20 i sin seng.
Og så må du eller far stå ved hende og give hende flasken, imens hun ligger i sengen. Kærtegne hende, berolige hende, give hende tryghed og nærhed. Og hun skulle så gerne falde til ro og kunne falde i søvn på denne måde.
Hvis hun ikke gør det, så må I vurdere, hvad der sker og ud fra det vurdere, hvordan I så skal reagere.
Hvis hun tumler rundt i sin seng, men egentlig er okay, glad og tilfreds, så må hun gerne det. Det er helt naturligt at hun kan have brug for at bruge sig selv lidt motorisk og karte rundt i sengen, før hun kan finde roen og overgive sig til søvnen. Nogle gange skal I være der imens, andre gange er det bedre at gå fra hende og lade hende ligge og møve rundt og så komme ind til hende, når hun er parat til at sove.
Hvis hun græder ulykkeligt, gør alt hvad hun kan for at komme op, rejser sig, strækker armene op mod jer og tydeligt signalerer "tag mig op", så skal I naturligvis gøre det, berolige og betrygge og så putte hende igen, når der atter er ro på.
Hvis hun bare virker spilvågen, slet ikke virker parat til at sove - ja så er det at I ikke har ramt søvntoget, da det kom forbi. Og så kan I ligeså godt tage hende op, gå ind i stuen igen og vente på at hun atter bliver parat. Der er ingen, der har noget ud af at kæmpe i 1 ½ time om søvn. Så kan I ligeså godt stoppe og sige "nå er du ikke træt nu, vil du hellere lege lidt, okay" og så gå ind i stuen. Søvntog kører ofte med 20 eller 40 minutters interval, så vent på det næste tog, gå tilbage til værelset, put hende i seng igen.
I kan være nødt til at give lidt flaske (og eller bryst som nu) igen - men det er ikke noget I skal gøre hver aften, for samtidig skal I jo holde øje med tidspunkterne, og forsøge at passe ind, så I rammer søvntoget, rammer det rigtige puttetidspunkt næste aften, så det samme ikke sker.
Og med hensyn til godnatgrøden - så har den en effekt - fordi den før det første sikrer hende mad nok, så hun ikke går sulten i seng og ikke søger brystet fordi hun er sulten. Men samtidig skal der også være tale om en havregrød eller flerkornsgrød, alternativt kan hun få en banan - fordi det er vigtigt med tryptofanholdige fødevarer. Det stimulere serotonin og fremmer derfor god søvn :)
Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med det projekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske