Svar: Væskeindtag - 11 mdr.
22. august 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Jeg synes det er vigtigt at din søn får de to flakser dagligt indtil han er 1 år. Får han 400ml mme den vej igennem, er hans behov for jern dækket. Ellers skal du til at give ham jerntilskud og det er der jo ingen grund til, når han nu er glad for sine flasker :)
Derudover er flaskerne med til at sikre ham en god mængde væske og det lyder som om at han ikke drikker så store mængder. Der er naturligvis en sammenhæng - jo mere flaske han får, jo mindre vil han sandsynligvis drikke af en kop, men lige nu synes jeg de to flasker er værd at prioritere.
Når han bliver et år, så kan du fjerne flasken om formiddagen og erstatte med lidt mælk eller vand af en kop, så han stadig får noget at sove på og også vænner sig til at drikke mere på denne måde. Netop ved at give vand eller mælk på de tidspunkter hvor han plejer at få det, kan du måske få ham til at drikke lidt mere.
Og så er det, som du er inde på, også vigtigt at tilbyde ham vand løbende dagen igennem, for at sikre at han får nok. Det er ikke sikkert, at han selv vil sige til, før han er meget tørstig - men tilbydes han vand, så vil han sandsynligvis tage et par slurke og dermed samlet set alligevel få lidt indenbords.
Du skal naturligvis stadig holde øje med hans bleer, som et tegn på at han får væske nok. Du må naturligvis også tale med dagplejer om at hun skal give ham masser af væske, fordi han drikker sparsomt - men mon ikke hun også er opmærksom på det :)
Den sidste flaske kan fjernes i 13-14 måneders alderen, som det nu passer ind hos ham - bliver han syg, skal den ikke fjernes lige der, så du må gøre det, som det virker bedst :) Trap flasken stille og roligt ned, så han får mindre og mindre og igen tilbydes mælk eller vand af kop i stedet, så han stadig får noget at drikke inden han skal sove :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske