Svar: Søvn i løbet af dagen - 11 mdr.
22. august 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Det vil ofte være sådan at børn, når de starter i dagpleje eller i institution ændrer sove vaner.
De fleste børn er ekstra trætte og sover mere og også mere uroligt end de har gjort før, andre børn bliver så "stressede" af indkøringen, at de sover mindre og har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Uanset hvordan barnet reagerer, så er det helt naturligt med en reaktion og det ændrer sig normalt i takt med at barnet vænner sig til alt det nye.
De fleste børn vil i din drengs alder trives med to lure dagligt, ofte vil de sove 2½-3 timer samlet i løbet af en dag og sove ca 11 timer om natten. Når børn bliver 12-18 måneder gamle så begynder de at kunne nøjes med kun 1 lur dagligt - en middagslur som ofte ligger mellem kl. 12-14 ...
Lige nu hvor din dreng er igang med indkøring, er det naturligvis vigtigt at han får lov til at sove, det han har behov for, en samtidig er det også fornuftigt nok at dagplejer forsøger at skabe en rytme for ham, hvor han er vågen sammen med de andre børn og sover når de sover. Hele idéen med at være i dagpleje, ud over at I har brug for at få ham passet, er jo også at han skal have glæde af de andre børn og derfor er det godt, hvis de kan lege, hygge sig, spise sammen - og sove sammen.
Dagplejer skal naturligvis være fleksibel så hvis din dreng er meget svær at vække om formiddagen, så skal han have lov til at sove længere. Og også - hvis han har svært ved at blive puttet igen kl 12, så skal han naturligvis kunne vente med at blive puttet til kl 13.
Men som sagt - der vil være ændringer nu, hvor han skal begynde i dagpleje, skal køres ind og skal vænne sig til alt det nye. Tænk på at alt er anderledes for ham, nye børn, nye voksne, nye rutiner, nye regler, nye dufte, ny måde han bliver holdt og løftet på, modstand fra andre, savnet af dig - han ved ikke hvor du er og hvornår du kommer igen - han skal forholde sig til alt og alt er nyt. Det vil påvirke hans søvn i en eller anden grad og jeg tænker, at du lige nu skal prøve at lade dagplejer forsøge det, som hun erfaringsmæssigt fornemmer er godt for ham. Selvom du naturligvis også skal lytte til dig selv som mor, det er jo trods alt dig, der kender ham bedst :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske