Svar: Når mor putter.....
22. august 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Camilla
Jeg er helt sikker på at din datter ikke driver gæk med dig - men at hun har et naturligt behov for at vide og mærke, at du er der for hende og ikke forlader hende. Når hun smiler og er i hopla, når du kommer tilbage til hende, så er det fordi hun er oprigtigt glad, hun er lykkelig for at se dig, lykkelig for at du har hørt hende og reageret på hende :)
At hun reagerer anderledes, når far og mormor putter er fordi båndet er anderledes til dem, end det er til mor - sådan er det bare :) Og samtidig så sker der jo også en masse med dig i øjeblikket. Du er gravid og skal snart nedkomme med lillebror (tillykke med det!) og hun mærker forandringen.
Hun mærker det på flere niveauer - hun mærker det rent fysisk, at pladsen på dit skød bliver mere og mere trang, at du ikke kan løfte hende og bære hende på samme måde som før osv. Men hun mærker det også fordi du mentalt måske fjerner dig lidt fra hende på den måde at du kræver lidt mere af hende. Du kræver at hun skal gøre flere ting selv, - måske ikke altid bevidst, men fordi du godt ved at om kort tid, så vil du ikke kunne hjælpe hende helt på samme måde fordi du er nødt til at tage dig af den lille ny. Og det at hun kan mærke at du skubber lidt til hende, til hendes selvhjulpenhed og at du ændrer dig, kan naturligt gøre, at hun søger dig og klynger sig lidt ekstra til dig. Det er helt naturligt.
Du skal være forberedt på, at hun sandsynligvis vil søge dig ekstra meget, når lillebror er der. At hun kan gå lidt tilbage i sin udvikling, at ting hun ellers har kunne, kan hun pludselig ikke, at hun pylrer mere, vil hænge mere på din arm, gemmer sig mere bag dine ben og vil op, løftes, bæres osv. Det er igen helt naturligt.
Fordelen ved at hun ikke er ældre er faktisk at du er nødt til at hjælpe hende og være der rigtig meget for hende, du kan ikke sige "nu må du lige selv ..." eller "nu må du lige vente..." for det kan hun ikke i kraft af sin alder. Så hun skal på den måde nok få sine behov dækket :)
Især om aftenen, hvor hun skal overgive sig til søvnen, vil hun have brug for dig og det er rigtig vigtigt, at du prioriterer den tid. Det er jo det tidspunkt på dagen, hvor hun bedst kan have dig helt for sig selv, hvor hun er sikker på at du er der for hende, giver hende den kontakt og nærhed hun har behov for og det vil hun naturligvis søge og bede om :)
Det er rigtig vigtigt at du giver din lille pige den tryghed og nærhed hun beder om, så hun netop bliver ved med at sove godt om natten som hun gør nu :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske