Svar: Rytme - rutiner (14 uger)
23. august 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Hvis planen fungerer hos jer og du oplever at Olivia trives med den rytme, så skal du naturligvis holde fast i det. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungere godt for både mor og barn.
Generelt vil jeg dog sige, at det er helt normalt og helt naturligt at børn skal have mælk inden de skal sove og at det at blive ammet eller få en flaske, naturligt skal indgå som en del af deres putteritual. Det betyder ikke, at de skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden, men mælken kan med stor fordel gives, når de skal sove. Det gør naturligt at barnet sover længere og også sover bedre hvis der er mælk i maven.
De fleste børn har brug for at få mælk med 3-4 timers mellemrum. Og det betyder, at hvis du giver Olivia mælk, når hun vågner og hun så er vågen i 2-2½ time og derefter puttes, - ja så vil hun naturligt vågne op igen efter ca 1 time, fordi hun så har brug for mælk igen. Hvis hun derimod får mælk, inden hun skal sove, så vil hun kunne sove længere, inden hun så vågner og har brug for mælk igen.
Det er også sådan, at mange børn netop i 3-4 måneders alderen har brug for mere mælk og hyppigere måltider. Mange vil trives rigtig godt med både at få mælk når de vågner og så få mælk igen inden de skal sove. De er så opmærksomme på verden, at de hurtigt mister koncentrationen når de spiser og samtidig er de fysisk så store, at deres behov for mælk ofte sættes op. Så ved at amme dem to gange mellem hver lur, opnår man ofte både at øge sin mælkemængde og sikre dem mælk nok.
På sigt, når hun begynder med og er godt igang med skemad, så vil hun sandsynligvis trives rigtig godt med at få skemad når hun vågner, vand af kop og så få mælk inden hun skal sove igen. Så at mælk hænger sammen med putteritualet er for mig helt naturligt og en god rytme at arbejde videre med ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske