Svar: Afvænning af flasker - hvordan?
23. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Martina
Hvor er det flot og hvor er det dejligt at dine børn sover igennem - håber du nyder det! :)
De to flasker bør, som du skriver, bibeholdes til de er 12 måneder, så deres behov for jern bliver sikret. Omkring 12 måneders alderen kan du så begynde at skære den ene flaske væk.
Ofte vil det være morgenflasken der ryger først og det gøres bedst ved at give dem mindre og mindre, så de tilsidst helt kan undvære. I stedet kan du så en overgang gå over til at give dem lidt vand, når og hvis de vågner og er tørstige og tilsidst skal de så lære at sove videre, uden at få noget at drikke.
Det lyder som om at du tager dem op og giver dem mælk i autostolen om morgenen og derefter putter dem igen. Du kunne forsøge at give dem mælk i sengen, så de ikke behøver komme op, det kunne gøre det lettere at få dem vænnet til at blive i sengen og lære at sove videre om morgenen, hvis du ikke tager dem op på det tidspunkt.
Flasken inden putning om aftenen skæres på samme måde ned i mængde, så de får mindre og mindre og tilsidst kan nøjes med mælk af en kop. Der introduceres et nyt putteritual med godnathistorie, godnatsang, kærtegn, putteklud, puttebamse eller lignende og stille og roligt lærer de så at nøjes med mælk af kop og deres historie, sang og bamse ...
Hvis du skønner at de vil have lettere ved at gå over til mælk af kop om aftenen og at det er flasken om morgenen, som skal forsvinde sidst, så kan du naturligvis også arbejde ud fra dette. Når det anbefales at fjerne morgenflasken sidst, så er det blandt andet fordi meget mælk om morgenen, naturligt også kan tage pladsen og lysten til morgenmaden væk og det kan være bedre så at stå op med dem og starte dagen med grød end at give dem flaske. Men du skal naturligvis gøre det, som umiddelbart virker bedst for jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske