Svar: Ulvetime?
23. august 2011
Alder:
4 år, 8 mdr.
Hej med dig
Det er helt rigtigt set, at jeres dreng ikke kan overskue tingene, når dagen er forbi. Han er træt, udkørt og magter ikke engang de mindste ting - det han har brug for, er at komme hjem og slappe af - og når I kommer dertil, er han rolig :)
I skal være opmærksomme på om hans blodsukker er lavt og overskuddet derfor mindre. Det kan være en god idé at medbringe en bolle, som han kan spise inden I går - eller undervejs - hvor I så i en periode skal vælge slet ikke at cykle hjem.
Han har en alder, hvor I godt kan tale med ham om, at der er visse regler der skal følges, når man skal hjem og hvis man gerne vil cykle, så skal man kunne det uden at blive så vred at man råber af damen som man kører forbi osv. Andre mennesker skal også kunne være der og dem er man nødt til at tage hensyn til. Man skal være en hensynsfuld cyklist - ellers må man gå ...
I skal naturligvis tage denne snak med ham en dag, hvor der er ro på. Og I skal tale med ham stille og roligt og forklare ham hvad regler der er, når I skal hjem. Hvordan tingene er nødt til at være og også lave aftaler om, hvad der så sker, hvis man ikke kan følge reglerne. Et eller andet sted handler det jo også om sikkerhed og I er nødt til at være sikre på, at han kan høre efter og også koncentrere sig om at cykle, for ellers er det sikkerhedsmæssigt ikke okay ...
Hvis I går hjem, så skal I som sagt give ham lidt at spise på vejen og så skal I tale med ham - ikke stille for mange spørgsmål, men tale lidt om alt og ingenting. Han har ganske givet ikke overskud til at svare på, hvad der er sket i løbet af dagen, hvem han har leget med osv. så lad være at spørge ham ud - men tal om ting I ser på vejen, fortæl ham en historie, som han kan lytte til eller leg nogle lege på vejen hjem. I kan f.eks. godt lege "ikke træde på stregerne" eller lege "kongens efterfølger", hvor I skal efterligne den der går forrest. I kan også synge en sang eller gå "sjove gangarter" hvor I går på forskellige måder, hopper, går baglæns, hinker, eller løber gadedrenge hop osv. så det bliver sjovt at gå hjem ...
I må godt stille nogle krav og der må godt være små regler omkring hvordan man kommer hjem, så alle har det okay, selvom det er sidst på dagen. I skal bare gøre det tydeligt for ham, hvad reglerne er, så han kender dem - og selvom det så kan betyde at han bliver gal en dag, så må I holde fast i at sådan er det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske