Svar: Dejligst i mors og fars seng
24. august 2011
Alder:
3 år
Kære L's mor
Ja det er helt utroligt, som de udvikler sig vores små - eller pludseligt store - børn, når de starter i børnehave. Det er både fysisk og mentalt, at man mærker en forandring - dejligt, men også nogle gange lidt hårdt, at skulle sige farvel til sin tumling og goddag til sin store datter :)
Der er meget stor forskel på at være i børnehave og på at gå i vuggestue eller i dagpleje. Der hvor jeres datter kommer fra, har hun været den ældste. I børnehaven hører hun pludselig til de yngste og det er svært at finde sin rolle. Der stilles også andre krav til hende nu - både af de andre børn, som faktisk kan være meget hårde i deres tone "vi gider ikke lege med dig" eller "du må kun være med, hvis du vil være hund" eller lignende - hårdt at skulle forholde sig til - og også de voksne stiller krav om at hun nu selv skal tage sit overtøj af og på, skifte sko, sætte sin madkasse på plads osv. osv.
Det er dejligt for hende, udfordrende, men dejligt! Men alt hvad hun oplever skal bearbejdes når hun sover og det bliver det, når hun drømmer. Det er derfor helt naturligt at hun lige nu drømmer ekstra meget, vågner og derfor søger jer om natten.
Det er rigtig godt, at I lader hende komme ind til jer, viser hende den tryghed at hun altid kan komme, men naturligvis har du ret i, at det godt kan blive en vane. Du skal derfor prøve at vurdere hvad det handler om, når hun kommer og hvad tidspunkt hun kommer på.
Selvfølgelig vil hun helst sove sammen med jer - vi er flokdyr og de fleste af os sover bedst sammen med vores partner og sover ikke særlig godt, hvis han/hun ikke er der - og sådan har vores børn det naturligvis også.
Nogle gange kan det være en løsning med en madras på gulvet, hvor hun kan lægge sig når hun vågner. Det er lettere at komme fra en madras på gulvet til egen seng igen - end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far.
Nogle gange kan du også prøve at følge hende tilbage, når hun kommer. Da I træner renlighed i øjeblikket, kan det heller ikke helt udelukkes, at hun kommer, fordi hun skal tisse. Så du kunne f.eks. prøve at følge hende på toilettet og derefter så tage hende i hånden og følge hende tilbage i egen seng igen, hvor hun så kan sove videre.
Hvis hun er ked af det, virker utryg og virker til at have drømt og have brug for jeres nærhed, tryghed og fysiske kontakt, så skal hun naturligvis have det. Men der, hvor hun kommer trissende og det virker mere som vane, så må du gerne prøve at følge hende tilbage i egen seng igen :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske