Svar: For lidt søvn - 11 mdr.
25. august 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Maries mor
Det er godt at I har fået styr på ørerne nu - og det lyder som om at Marie faktisk sover fint nu - hun vågner 'bare' tidligt og har fået en rytme, som ikke rigtigt hænger sammen for jeres familie ...
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor lang tid Marie har gået i vuggestue - men det er helt naturligt at hun i de første par måneder, kan være ekstra træt og have brug for at sove mere. Det er også naturligt at hun faktisk kan være så stresset af alt det nye, at hun kan have svært ved at sove og nogle børn sover derfor mindre i indkøringsperioden .. sådan er børn så forskellige, det er mere for at sige, at det er normalt at det med søvnen påvirkes, når børn begynder vuggestue.
Det er sådan, at vi alle har en indre rytme, et indre ur, det der hedder en cirkadisk rytme. Denne rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster – niveauet af hormoner er forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, vores blodtryk osv. Det er ikke tilfældigt, hvornår vi føler og trætte, sultne osv.
Lys har betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om, hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og på samme måde, kan det være en idé at opsætte mørklægningsgardiner på Maries værelse, fordi de kan hjælpe med til at holde dagslyset ude om morgenen. Det ændrer ikke det hele, men det kan være en lille hjælp på vejen.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne. vi kan bedre holde os vågne hvis der sker noget spændende omkring os og vi hygger os rigtig god, og vi sover ofte også bedre, hvis vi er fyldt godt op med både fysisk og mental stimulation.
Mad vi spiser har betydning for vores rytme og dermed vores søvn. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til + tidspunktet for mad er vigtigt i forhold til hvornår vi føler os trætte. Det hele hænger sammen.
Og så er vi også forskellige som mennesker - der er individuelle forskellige. Hos voksne taler man om A og B mennesker, hos børn kalder vi det for Lærker og Ugler.
Ugler (B): Kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres Marie er sandsynligvis en lille lærke, hun har det man kan kalde for en tidlig søvnfase - hun falder naturligt i søvn om aftenen, hun er glad for at komme i seng, hun sover allerede kl. 19 og så vågner hun en time eller to før I andre egentlig har lyst til at stå op.
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nød til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid... det har du sikkert allerede forsøgt uden større held ..? :)
Det du skal gøre er at se på hele dagens rytme: Hvornår sover hun, hvornår spiser hun, hvornår er hun aktiv, hvordan er hendes dagsplan nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt.
Sammenlagt sover din datter faktisk det, hun har behov for. Hun sover ca. 10 timer om natten, så sover hun mellem ½-1 time om formiddagen, ca 1-1½ time til middag og så sover hun 1 time om eftermiddagen. Samlet set sover hun altså ca 3-3½ time om dagen - altså ialt 13-13 ½ time i døgnet og det er faktisk meget fint.
Men det der er problemet, er at søvnen ligger på uhensigtsmæssige tidspunkter i forhold til resten af familien ...
Det kan godt lade sig gøre at ændre på hendes tidlige opvågninger, det kræver dog at du ændrer på hele dagens rytme og det du helt præcist skal gøre, er at flytte hendes rytme hele dagen igennem med ca. 15 minutter.
Det er vigtigt at hendes morgenmad ikke bliver serveret kl 5, men først kl. 6.30-7 eller hvornår du synes det er passende, at starte dagen hos jer - det er netop vigtigt, fordi mad har betydning for påvirkningen af vores indre ur (jvf. ovenstående) og du skal være sikker på, at hun ikke vågner fordi hun er sulten. I takt med at hendes rytme skal ændres, vil det også være en god idé at indføre en godnatgrød, som sikrer hende lidt ekstra mæthed til natten.
Hendes første lur skal flyttes, så den kommer til at ligge lidt senere, end den gør lige nu. Og på samme måde vil middagsluren skulle ligge lidt senere og må gerne være lidt længere (det giver ofte sig selv i takt med at der pilles ved rytmen), så hun kommer dertil, hvor hun kun sover to lure dagligt og ikke tre lure som nu. Dette gøres som sagt ved at flytte tidspunkterne med ca 15 minutter dagligt.
Samtidig med at I rykker hendes rytme, så er det også vigtigt at I ikke lader hende sove uhensigtmæssigt meget om dagen, for så ændrer du ikke på nattesøvnen. Hun skal altså stadig sove samlet ca 3 timer som nu - men bare på mere hensigtmæssige tidspunkter Det betyder også at hvis hun f.eks. plejer at sove 45 minutter om formiddagen, så skal hun stadig kun sove 45 minutter her - men må så gerne sove en længere og også lidt senere middagslur - så hun stadig får sine ca 3 timers søvn om dagen.
En plan I kan arbejde hen imod ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, mælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur 9.30, altså en time senere end hun sover lige nu
Frokost 11: Rugbrød, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs osv. Der kan være kold frokost eller varm frokost.
Mælk og evt. lidt frugt, banan eller lignende og puttes til middagslur ca 13.30 - afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur hun tager og hvor træt hun virker
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Powernapper ikke længere om eftermiddagen - der arbejdes på at denne lur glider ind og bliver en forlænget middagslur
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kartofler, grøntsager, kød, fisk, sovs. Helt almindelige børnevenlige retter, mælk af kop.
Bades, gøres klar til natten.
Godnatgrød gives som del af putteritual, mælk af kop, bryst eller flaske og puttes til natten ca kl 20 og sover som nu til næste morgen tidlig - men hvor hele rytmen er rykket ca 1 time ...
Det at ændre på barnets indre ur, er noget der godt kan lade sig gøre, det kræver dog tålmodighed og at I har nogle sammehængende dage, hvor I kan arbejde med det.
Jeg vil anbefale dig at købe klippet om Tristan på min dvd - "Sådan sover dit barn", som netop har denne problemstilling :) Se under "Helens bøger, dvd'er mv." her på siden og klippet jeg taler om hedder 'uglebørn og lærkebørn'. Et klip koster 35 kroner.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske