Brev:
Mange opvågner pr. nat
25. august 2011
Alder:
8 mdr.
Mange opvågner pr. nat
Kære Helen.
Jeg har en meget livlig og glad dreng på 8,5 måned. Han har kravlet og rejst sig op siden han var 7 mdr. og kan nu gå med gåvogn.
Siden han var 8 uger gammel har vi haft problemer med søvnen. Han vågner utrolig mange gange i løbet af natten. Indtil han blev ca. 6-7 mdr. ammede jeg ham 5-8 gange pr nat. Efter han har fået mere fast føde, er han ikke sulten om natten mere, men han vågner alligevel.
Om dagen sover han 2 gange ca. 45-90 min af gangen. Sammenlagt knap 3 timer.
Han bliver puttet omkring kl. 19 og hvis jeg sidder ved ham og holder ham i hånden sover han i løbet af 10 min. Herefter vågner han med ca. 45-60 min. mellemrum. Han rejser sig op i sengen og klynker lidt. Jeg putter ham igen og han sover videre. Ved 23-24 tiden får han en flaske spiser 80-100 ml. Hvis vi er heldige kan han sove halvanden time i træk 1 til 2 gange i løbet af en nat. Ud på natten bliver jeg så udmattet af at skulle op hver time at jeg tager ham med ind i min seng. kl. 6 er han frisk og vil op.
Nogle nætter virker det som det er luft i maven der vækker ham. Han græder lidt, slår en prut og kan så sove lidt igen. Andre nætter tror jeg han vågner, når han har været igennem en søvncyklus og ikke kan finde ud af falde i søvn af sig selv igen uden min hjælp.
Inden han kunne rejse sig op puttede jeg ham i hans seng og han faldt i søvn uden jeg var der, ligesom han gør i barnevognen om dagen. I den periode kunne han godt sove nogle længere træk i løbet af natten. Ved ikke om der kan være en sammenhæng mellem at jeg er der når han falder i søvn og de ekstra opvågninger der er kommet efter han begyndte at rejse sig og jeg bliver hos til han sover.( for at forhindre han rejser sig op)
Jeg har faktisk prøvet de sidste par dage at putte ham og så gå fra ham. Jeg går så ind til ham og ligger ham ned og putter ham igen hver 2-5 min. Jeg kan se han er træt og vil gerne sove, men lige så snart jeg går rejser han sig op. Han er ikke ked af det i de første 30-45 min, men bliver det så i takt med han bliver endnu mere træt. Når han bliver ked af det, er jeg hos ham og nusser ham. Han ligger med lukkede øjne og græder og det virker ikke til at finder trøst i af, at jeg sidder og nusser ham. Efter noget tid falder han så i søvn, hvor jeg så er hos ham. På sin vis er jeg jo lige vidt, når jeg ender med at være der når han sover og det eneste jeg får ud af det, er en putning der tager 1,5 time og en ulykkelig dreng og da han vågnede senere på aftenen var han igen ulykkelig og jeg kunne ikke bare give ham sut og han sov videre.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om det er det rigtige at gøre, om det lærer ham at falde i søvn af sig selv og om det kan hjælpe på alle hans andre opvågninger.
Jeg er ved at være helt kørt ned af ikke at have sovet mere en 2 timer sammenhængende i over et halvt år.
Kan du give mig et godt råd.
Med venlig hilsen
Rikke