Svar: Mange opvågner pr. nat
25. august 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at du har en motorisk meget aktiv søn og at en del af hans natlige uro og svært ved i det hele taget at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen, hænger sammen med at han er så fremmelig motorisk som han er. Det er rigtig dejligt, at han har kravlet og rejst sig op den sidste måned, men når børn motorisk er rigtig godt igang, så giver det naturligt ekstra søvnudfordringer - så noget er godt og så er det altså skidt for andre ting ... Den gode nyhed er, at det er normalt og at det normalt går over igen, så tiden arbejder altså for jer.
Din dreng er i separationsfasen. Det betyder at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere "morsyg", mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Jeres dreng øver sine motoriske færdigheder, øver sig i at kravle, øver at rejse sig - både når han er vågen og når han sover. Han vil naturligt få lagt sig op i kravlestilling, vende og dreje sig og vil netop fordi han gør det halvtsovende, have brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Børn i denne alder laver også det man kalder for "headbanging" hvor barnet gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Og det er heltnaturligt at han har brug for din hjælp til at finde fysisk ro - derfor synes jeg også du skal prioritere at sidde hos ham, lægge hænderne på ham og gøre det, som du lige nu fornemmer virker, så han atter kan falde i søvn inden for 10-15 minutter og så tingene ikke trækker ud i 1 time eller 1 ½.
Det at jeres dreng motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at han øver sig i at opleve verden osv. gør at han også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Fasen varer som regel et par måneder og så går det over igen. Det du skal være særligt opmærksom på er, at du ikke får skabt nogle dårlige vaner, det kan f.eks. være at du begynder at give ham flaske hele natten igennem eller vænner ham til at få en sut i munden, hver gang du putter ham og hjælper ham videre i søvnen. Det er vigtigt at du beroliger ham med dine hænder, dine ord og nærhed - for det kan du stille og roligt gøre mere og mere på afstand ... :)
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke vågner og søger mælk og er urolig om natten, fordi han er sulten. Derfor vil jeg lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 8 måneder:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne kød og fiskepålæg, suppleres fortsat med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt tykmælk med revne æbler, banan eller lignende, vand af kop
Aften 18: Familiemad - mere og mere udgangspunkt i mad som I andre spiser, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen osv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, vand af kop.
Godnatgrød indgår som en del af putteritualet.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten: Ammes eller flaske
Jeg håber at ovenstående giver lidt forklaring på hvad der sker hos jer og at du også hjælpes lidt videre på vej. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske