Svar: At falde i søvn - 2 år, 1 mdr.
26. august 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Sara´s mor
Der er naturligt flere ting der spiller ind hos jer - Saras alder, hendes stærke bevidsthed om at du går, når hun skal sove, hvilket hun ikke bryder sig om - men sandsynligvis også det faktum, at du (så vidt jeg ved?) er gravid og at hun mærker at der er forandringer på vej - forandringer som hun ikke forstår og ikke kan forklares.
Hun mærker det naturligt ved at du ikke bærer hende rundt som du plejer, at du begynder at kræve lidt ekstra selvstændighed af hende - hun skal kunne flere ting selv og alle de små krav og den afstand det giver mellem hende og dig, den reagerer hun naturligt på og derfor søger hun dig også ekstra, når hun skal sove.
Så der er gode forklaringer på, hvorfor hun reagerer som hun gør - men du har naturligvis ret i, at hun stille og roligt skal lære at sove, uden at I behøver være lige ved siden af hende ...
Jeg vil anbefale dig at bruge det, som jeg kalder for "stryge-tøj-metoden":
Start med at putte hende i sengen, hvor I er der, læser godnathistorie, I taler lidt om dagen - om alt og ingenting og hjælper hende med at slappe af og finde roen, syng en sang eller hvad I nu synes passer. Det er naturligt at hun har brug for dette, brug for jeres nærhed og mærke at I er der for hende, for at hun kan falde til ro og overgive sig til søvnen.
Og når der så er ro på, så skal I lave noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stille jer på værelset, i døråbningen eller lige ude for døren.
Det at lave noget praktisk signalerer flere ting - for det første at du har noget kedeligt du skal lave, når din datter sover. Hun skal ligesom finde ud af, at der ikke sker noget sjovt, når hun er lagt i seng, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove. Når du står der og stryger, så kan du stadig tale med hende, berolige hende, betrygge - hun kan kalde på dig og du kan svare "moar?!" - "Ja, jeg er lige her skat, sov du bare, nat-nat" - fuldstændig som når du ellers er der - men hvor du er på afstand og får signaleret at du ikke bare venter på at hun skal sove, men har praktiske ting der skal gøres.
Derudover giver det dig på sigt mulighed for at have et formål med at gå frem og tilbage til hendes værelse, som ikke handler om at hun skal sove. Du går og kommer ikke for at se om hun nu sover, men går frem og tilbage, fordi du har tøj med, som skal lægges på plads. Det at du har et "praktisk formål" med at gå fra hende betyder meget, for at hun kan slappe af og overgive sig til søvnen. Du kan sige "jeg skal lige hente noget vasketøj" og "jeg kommer igen om lidt" i stedet for at sige "nu skal du sove, så nu går jeg".
Ved at bruge denne metode kan du give din datter trygheden og samtidig også lære hende at sove i egen seng - uden at du behøver være tæt fysisk sammen med hende - og hun lærer stille og roligt at det er okay, at du går frem og tilbage, at du ikke behøver sidde der hele tiden :)
Du kan købe min dvd om børn og søvn "sådan sover dit barn" - du kan nøjes med at købe det klip, der handler om netop "stryge-tøj-metoden" - det koster 35 kr. Se her på siden under 'Helens bøger, dvd´er mv.
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske