Svar: 6 mdr. drømmer vildt og er urolig
26. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Børn i din drengs alder, får ikke mareridt som vi kender det - men de kan sagtens drømme og kan også have voldsomme drømme, som gør at de klynker eller græder i søvne, de kan ligge og virre med hovedet eller slå ud med hænderne og være fysisk meget urolige og de kan også smile og grine, når de sover - her fordi de drømmer noget dejligt. Der er masser af drømmeaktivitet, når din dreng sover.
Det er som du er inde på, oplevelser fra dagen der bearbejdes netop når han drømmer og derfor kan man godt forvente, at hvis der sker en masse i løbet af dagen, så vil barnet ofte også sove mere uroligt om natten. Men han kan sagtens drømme selvom I ikke har været specielt aktive og der ikke er sket en masse nyt. Han bliver jo også ældre og er lige nu i en alder, hvor han om dagen godt kan have ekstra meget behov for dig, behov for din nærhed.
Børn i 6 måneders alderen kan godt virke ekstra tryghedssøgende. Mange forældre oplever 6 måneders alderen som en lidt frustrerende periode og det handler om flere forskellige ting.
For det første er jeres dreng nu mere mobil og mere opmærksom på verden. Han drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, han putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran ham osv. Han ligger højt på maven, kommer op i strakt arm, løfter sig og bruger sin styrke. Han får også øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven.
Mange forældre føler at de i denne periode skal 'underholde' deres barn hele tiden, han kan ikke ligge særligt længe for sig selv, bliver sur, når han ikke kan få fat i legetøjet, får skubbet sig baglæns i stedet for fremad osv. og det føles let som om at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der nogle gange ...
Så den udvikling der sker med jeres dreng lige nu, hvor han søger jer lidt ekstra om dagen og måske virker til at have mere behov for jer - ja det kan også være derfor han drømmer om natten og sover mere uroligt.
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at han vågner og græder så voldsomt som han gør fordi han har ondt. Du skal være sikker på at han ikke har ondt på grund af ørerne eller ond på grund af tandfrembrud - og fortsætter det vil det være en god idé at få ham tjekket. Børn kan faktisk også få blærebetændelse og græde rigtig meget på grund af dette ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske