Brev:
For tyk, hvor meget MME?
26. august 2011
Alder:
6 mdr.
For tyk, hvor meget MME?
Hej Helen,
Så skriver jeg igen... Min søn får nu udelukkende MME og er 6 mdr. Derudover 1 dl rismelsgrød m æblemos og vand om morgenen, frugtmos og gnavefrugt formiddag, øllebrød m MME i kop (vil indtil ideer kun spise 5-6 skeer da der er helt nyt) til frokost og grøntsagsmos m lidt kød blendet og frugtmos til aften (spiser max 1/2 dl da han endnu ikke er pjattet m hverken struktur el smag).
Efter lang tid m tilvænning tager han nu flasken fint. Jeg har som nævnt i tidl breve ammet ham fuldt til 4 mdr hvor vi begyndte m grød. Delvis amning og flaske siden han var 5 mdr. Ammer stadig hvis han vågner om natten, men har ikke meget mælk nu.
Han blev som før nævnt født til termin, 2700 g og idag 6 mdr og 3 dage gammel. Vejer 11 kg og er vel ca 70 cm.
Jeg har før spurgt om han er for tyk. Han ligger jo vægtmæssigt udenfor kurven. men trives og er på alle måder alderssvarende og glad og m super god kontakt.
Nu hvor han ikke kun får den fine type glutenfri grød spiser han mindre end før. Han er rimelig tydelig: lukker munden i og siger vrede lyde når han ikke kan lide maden og åbner når han kan (og det er faktisk kun frugtmos der er et rigtigt hit...).
Flaske får han ca kl 5,8,11,14,16.30,19,23 og så som sagt lidt 'sjatamning' om natten. Han tager fra 90-200 ml pr gang, oftest midt imellem. Her er han knap så tydelig og skal ofte lokkes lidt med... Eller afledes m rangle el lign, sp drikker han fint. Kl 23 flasken tager han 200 ml i et hug! Selvom han ofte også tager 200 ml kl 19. Amning stoppede da han ikke kunne koncentrere sig om det og strittede meget imod som jeg tidl har beskrevet (jeg tror ikke de mulige forklaringer du lister op gør sig gældende i vores situation desværre). Nå men vi trives begge meget bedre nu m flasken og der er kommet ro om måltiderne...
MEN:
- jeg bekymrer mig for om han er for tyk, stadig, skal jeg det?
- hvor meget skal han drikke når han spiser så forholdsvis små portioner pt?
- hvordan ser jeg om han vil have mere fra flasken? Det er ikke tydeligt for mig og jeg er bange for at presse for meget på, men jo også det modsatte... Også m maden er jeg bange for at presse, men man er vel også nødt til at insistere venligt :-) ?
- og et lille slut spørgsmål: han er MEGET aktiv. Han ligger aldrig stille men arme og ben kører konstant. Han gør de første tiltag til at møve sig henover gulv og liver naturligt frustreret. Han hyperventilerer ofte i noget der ligner begejstring. Er det normalt? Nogle gange tager jeg ham i slynge el holder ham tæt ind til mig og taler beroligende i forsøg på bare at bringe ham lidt ned i gear...
Ser endnu engang frem til svar...
Med venlig hilsen
en mor der elsker at være det!