Svar: For tyk, hvor meget MME?
26. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Din dreng har taget rigtig meget på de første 6 måneder af sit liv og det skyldes sandsynligvis at du har haft rigtig godt med mælk til ham. Nu hvor han kun får flaske og samtidig også er begyndt med skemad, så vil det være naturligt, at hans indtag af mælk sættes mere og mere ned. Du vil naturligt have mere styr på, hvor meget han drikker og vil kunne kontrollere hans indtag, hvis nødvendigt og jeg kan ikke forestille mig at han bliver ved med at tage på i samme hast.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 6 flasker i døgnet og det er meget fint at hans indtag her ligger mellem 90-200ml pr flaske. Der hvor han får skemad og vand at drikke før han får flaske, vil han naturligt drikke mindre og i takt med at hans får mere og mere rigtig mad, vil hans antal af flasker naturligt mindskes. Det betyder at de fleste børn i 7 måneders alderen vil trives med 4 flasker i døgnet.
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at introducere lidt mellemmåltider til din dreng og giver ham mere og mere variation af fødevarer. Han behøver ikke spise mere end 1/2 dl af gangen - det er helt fint - det er bedre at han spiser lidt og tit end spiser få og store portioner. Så skal han have vand af kop sammen med sin skemad og derudover så sine flasker, som han så selv skal regulere indtaget af, som du beskriver at han gør nu. Lige nu får han 7 flasker i døgnet og nogle gange en enkelt amning - det skal sættes ned til 6 flasker og amningen udfases helt :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Der gives som nu stadig også lidt flaske her.
Powernappen springes evt. over.
Aften 18: Grøntsagsmos og der gives kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Han må gerne få 200ml både kl 19 og kl 23 som nu - det er helt fint. Tidlig morgen og inden middagslur, må han også gerne drikke en forholdsvis stor mængde, om formiddagen og om eftermiddagen skal han have mindre fordi det er disse to flasker der i 7 måneders alderen trappes ud og dermed helt kan undværes.
Det er forholdsvis let at overspise, når han får flaske, fordi mælken flyder let til ham. Derfor må du gerne holde fast i at han ikke får mere end max 200ml af gangen - men den mængden skal han naturligt også have lov til at have. Han vil sandsynligvis have det rigtig godt med mellem 1000-1200ml mælk i flaske på et døgn og derudover få sit behov for væske stillet via vand af kop.
Når han i 7 måneders alderen trappes ned til 4 flasker, vil det være rigtig fint med ca 750-800ml i døgnet og derudover stadig vand af kop - og naturligvis mere rigtig mad.
Det er helt naturligt at han bruger sin krop mere og mere. Han skal blive mere og mere mobil og også mere og mere opmærksom på verden. Han skal dreje om sin egen akse, forsøge at få fat i sit legetøj, han skal putte det i munden, slå bevidst ud efter tingene der hænger foran ham osv. Når han ligger på maven, skal han komme op i strakt arm og bruge sin styrke. Han får nu øje på sine tæer, løfter benene op, tager fat i tæerne og triller derfra til siden og videre om på maven og han begynder også at krybe - ofte baglæns - hen over gulvet.
Han følger også mere og mere med i hvad der sker omkring ham, hvor han er, om I er hjemme eller ude osv. og fordi han bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, så vil han naturligt have svært ved at finde ro, når han skal sove. Det er derfor helt rigtigt og også rigtig godt, at du hjælper ham til fysisk ro, holder ham rolig med dine hænder osv. når han skal sove, fordi han så bedre kan give slip på alle oplevelserne og slappe af i kroppen og dermed overgive sig til søvnen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske