Svar: Hvor vigtigt er k-vitamin
25. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Louise
K vitamin er vigtigt fordi det er nødvendigt for blodets evne til at koagulere.
K vitamin hedder også fytomenadion, måske kan du finde det under dette navn.
Jeg vil tro, selv om K vitamin i Danmark nu gives som injektion, at du stadig kan købe k vitamin dråber. Men jeg er ikke sikker.
Hvis du kan få fat i nogle dråber så var ordination, dengang man gav det her, at give barnet to dråber (2mg) i munden straks efter fødslen og 1 dråbe (1mg) 1 x ugentligt i barnets første tre levemåneder.
Børn som fik mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning behøvede ikke K vitamin, såfremt erstatningen var tilsat dette.
Held og lykke med den forestående fødsel og familieforøgelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske