Svar: Søvn igen igen igen - 6 mdr.
26. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Sender dig lige en ny plan med udgangspunkt i din drengs nuværende rytme:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Vågner kl ca 6, står op og dagen begynder.
Morgen 7: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til første lur derefter, sover en lille times tid
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sen formiddag 11: Flaske og puttes til næste lur, sover igen ca en times tid
Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 14 og må her gerne trilles som nu, for at du kan holde ham sovende lidt længere.
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Og kan her stadig også tilbydes flaske
Tager så evt. sin powernap her - det lyder som om at han har brug for dette afbræk i løbet af dagen.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl 19
Sen aften 23: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg forestiller mig at det er nogenlunde sådan jeres dag ser ud lige nu. Det er naturligt at din dreng har brug for mere søvn om formiddagen, når han står så tidligt op. Han har det man kan kalde en tidlig søvnfase, hvor han sover tidligt hele dagen igennem og det betyder at han naturligt også har brug for flere lure, for ellers bliver dagen for lang.
Du kan godt på sigt arbejde på at han får flyttet sin rytme, så han sover lidt senere og dermed kan sove færre lure - jvf. tidligere sendt plan, men lige nu lyder det som om at I begge trives med den nuværende rytme og det er rigtig fint.
Hans rytme gør naturligt at han lige nu har brug for 7 flasker i døgnet, men stille og roligt skal du forsøge at arbejde på, at han kan nøjes med færre flasker og dette skal ske i takt med at han begynder at kunne være vågen i længere tid - og dermed puttes senere. Tingene hænger sammen og tiden arbejder også for jer ... Det vil sandsynligvis stadig være flasken inden 1 lur der forsvinder først (trappes ud) og også flasken om eftermiddagen vil på sigt blive erstattet af et større mellemmåltid og vand af kop.
Så de 5 flasker du i løbet af den næste måneds tid skal ned på, vil sandsynligvis ligge mest hensigtmæssigt tidlig morgen, inden 2. lur, inden middagslur, aften og sen aften.
Du må prøve at vurdere ud fra hvor let han er at putte, hvornår det er passende at flytte lidt på tiderne. Lige nu hvor han tydeligt er træt og parat til at sove, når du lægger ham, skal du naturligvis putte ham der - så har han behov - men i takt med at han bliver ældre og søvnbehovet ændre sig, vil han sandsynligvis begynde at protestere og vil ikke kunne sove, men vil hellere være vågen, lege, være aktiv, følge med i verden osv. og så kan du begynde at strække tiden lidt og putte ham senere og på den måde vil rytmen ændre sig hen af vejen.
Med en tidlig søvnfase, en tidlig rytme dagen igennem, tror jeg ikke at du ved at strække ham, kan samle hans lure - lige nu har han brug for de lure han tager og det er okay - du beskriver jo også en dreng som umiddelbart trives rigtig godt og som du selv er inde på, så er mine planer kun vejledende. Så din dreng har brug for lidt flere lure dagen igennem og det er okay, så længe både du og han trives med det :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske