Svar: Skemad, konsistens
26. august 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det kræver øvelse at lære at spise af en ske. Det at forme læberne om skeen og få maden af skeen, det at føre maden med tungen tilbage til svælget, tygge og synke, er noget din dreng skal lære stille og roligt - det at spise fastere føde er meget svært og en helt anden måde at spise på end når man spiser af bryst eller flaske.
Det er vigtigt at maden lige nu er lind og cremet - så han kan arbejde med den i munden uden at få den galt i halsen. Han skal ikke have groft mad, men maden skal stille og roligt have lidt mere struktur - det skabes ved at du nu begynder at give ham f.eks. havregrød. Han må også gerne få quinoagrød og hirsegrød, lavet af flager, - det giver mere struktur og en mere fnugget grød fremfor f.eks. risgrød lavet af mel - men stille og roligt skal han vænnes til havregrød og dermed lidt mere "bid".
Struktur i grøntsagsmosen skabes ved at give ham små stykker meget fint hakket kogt kød eller fisk i mosen. Stadig meget små mænger, ofte er 1-2 skefulde i 1 dl. fint blendet mos nok, til at han får lidt nyt at arbejde med i munden.
Begynd også at give ham lidt af jeres sovs på maden, ud over at tilføre smag og fedtstof, så virker sovs også som smørrelse og gør at maden er lettere at arbejde med for ham.
Og så skal han have mad i hånden. Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til skemad. Så det er en rigtig god idé at du nu begynder at give ham noget at sutte på, opbløde med spyt, gumle på, suge saften ud af osv. netop fordi det styrker ham til at kunne spise mad med mere og mere bid :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske