Brev:
Min datter vil ikke sove!
26. august 2011
Alder:
12 mdr.
Min datter vil ikke sove!
Hej Helen!
Min datter er lige fyldt 1 år og vi har stadig problemer med at få hende til at sove i sin egen seng om natten. Hun har siden hun var helt lille ikke sovet særlig godt om natten. Hun vågnede ofte op for at spise. De første 5 måneder var det alt mellem hver 30 minut til hver 2 time. Det er dog blevet meget bedre med de natlige opvågninger siden jeg stoppede med at amme og give hende flaske i stedet.
Som det ser ud nu, får hun næsten aldrig flaske om natten længere. Jeg forsøger med kun at give hende sutten. Nogle gange lykkes det at få hende til at sove videre, andre gange giver jeg op efter 2 timer og giver hende en flaske og tager hende med ind i vores seng, hvor hun falder i søvn med det sammen.
For at starte fra begyndelsen, så ser det sådan ud om aftenen hos os;
Hun får ikke bad hver dag, da hun er eksembarn. Men de dage hun gør, så bader jeg hende, giver hende rent nattøj på og læser en lille bog med hende. Så laver far en flaske som jeg giver hende på hendes værelse, med dæmpet lys, mens jeg sidder og vugger hende i en gyngestol. Jeg synger 2-3 sange for hende og hun er nu næsten ved at falde i søvn. MEN lige så snart jeg bare prøver på at ligge hende ned i hendes seng, så skriger hun. Jeg forsøger at putte hende så godt jeg kan, sige godnat og gå ud fra værelset. Hun rejser sig op med det samme og skriger! Jeg går ind til hende og ligger hende ned og siger godnat igen. Det kan jeg så gentage 10 gange og til sidst giver jeg op og lader hende falde i søvn hos mig. Det kan nemt tage 1,5 - 2 timer at putte hende.
Er hun helt ulykkelig, så tager jeg hende selvfølgelig op og trøster hende, hvorefter jeg ligger hende igen.
Jeg har læst din bog og synes ikke rigtig jeg kan finde den rette løsning. Jeg har forsøgt at sidde hos hende til hun falder i søvn, men det ser hun som en oplagt mulighed for at blive underholdt!
Hvis far putter sidder han ved siden af hende og holder en let hånd på hende til hun sover. Der græder hun faktisk ind til hun sover. Og det er jeg altså ikke helt tilfreds med!
Det var putte problemet. Om natten når hun vågner op kan vi ligeledes have store problemer med at få hende til at sove videre. Hun kommer op i mine arme bliver trøstet, får sutten. Og når jeg så vil ligge hende igen, så bliver hun som en flitsbue og værger for at komme fra mine arme og ned i seng. Jeg har flere nætter måtte kæmpe i mere end 2 timer for til sidst at give op og lade hende sove mellem os. Jeg skal jo også selv fungere når jeg skal op og på arbejde!!
Hvad skal vi stille op? Giver vi for hurtigt op? Hvorfor er det lige hun ikke vil sove??
Venlig hilsen
Rikke