Svar: Min datter vil ikke sove!
26. august 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din datter reagerer voldsomt på det skift der er mellem at falde til ro og næsten falde i søvn i dine arme og så blive flyttet til egen seng, hvor hun forventes at sove videre ..
Det er helt naturligt, at hun reagerer på dette. Det at skulle sove, at skulle overgive sig til søvnen på egen hånd er altid forbundet med adskillelse for forældrene. Når din datter starter i dine arme og næsten sover der og så derefter flyttes, så føles separationen ekstra. Hun forlader det hyggelige, trygge og varme hos dig og lægges ned i en større og koldere seng.
Jeg tænker derfor at det er rigtig vigtigt at du, selvom det er rigtig hyggeligt at sidde med hende i gyngestolen, nu prøver at få hende til at sove i egen seng fra starten. Det kan være nødvendigt at putte hende lidt senere end hun plejer, for at være sikker på at hun er træt nok og parat nok til at sove - uden at hun naturligvis når at blive overtræt. Prøv at trække tiden 15-20 minutter, det burde være nok.
Prøv så at give hende flasken i sengen, elever hendes hovedgærde så hun ikke ligger helt fladt og sid stadig ved siden af hende. Hold hænderne på hende, lad hende mærke at du er der osv. så hun stadig føler sig tryg men kan få lov til at falde i søvn hvor hun er - og dermed ikke oplever et skift. Syng for hende, læs for hende, så I stille og roligt får introduceret dette ritual.
Det kan også være en idé at introducere en puttebamse for hende, en putteklud eller lignende. Netop med den alder hun har nu, vil de fleste børn begynde at finde interesse for dette og det vil være rigtig dejligt for hende, at have en substitut for jer når I ikke er der. Hun vil kunne bruge den i løbet af dagen, når hun savner jer eller skal puttes og hun vil også kunne bruge den om natten, når hun vågner og har brug for den ekstra tryghed. Det kan altså hjælpe til at hun på sigt, lettere kan komme videre i søvnen, så hun kan klare det på egen hånd og uden større aktivitet fra jeres side ...
Alternativet er naturligvis at lade hende falde i søvn hos dig og så flytte hende i seng, når hun sover godt. Hvis hun falder i søvn på denne måde og så i øvrigt kan sove godt resten af natten, så er det i princippet ikke noget problem. Det er kun et problem, hvis hun vågner hele natten igennem og søger dig igen og igen, fordi hun mangler dig, mangler din favn. Hvis hun ikke gør det, men netop i stedet sover, fordi hun var fuldstændig tryg, da hun faldt i søvn - ja så fred være med det.
Sutten skal du også være opmærksom på. Hvis hun altid får sutten i munden når hun skal sove og også får den i munden, hver gang hun vågner, så kan hun faktisk godt vågne op igen og igen, fordi hun har lært kun at sove, når sutten er i munden. Det er naturligt at sutten falder ud af munden, når hun sover og slapper af i sine muskler. Hvis du igen og igen kommer den i munden på hende, så lærer hun at det er sådan det virker og vil ikke kunne sove uden - hun falder i søvn med sutten, sover dybt, slapper af og taber den, sover let, registrerer at den ikke er der, kalder for at du skal give hende den og ligeså snart hun så har den i munden igen, så sover hun videre - indtil den så atter falder ud.
Prøv derfor at lære hende at sove uden at få noget i munden - eller alternativt prøv at lære hende at finde sutten selv ... Det kan du gøre ved om dagen at give hende sutten i hånden så hun selv putter den i munden. Og om natten skal du så hjælpe hende på samme måde, evt. fylde lidt ekstra sutter i sengen og så hjælpe hende med at søge efter en og selv putte den i munden. En sut kan også kobles på en sutteklud eller bamse, som hun lettere kan finde og på den måde kan hun så gøres mere selvhjulpen om natten :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske