Brev:
Kun 1 lur i vuggestuen
26. august 2011
Alder:
11 mdr.
Kun 1 lur i vuggestuen
Kære Helen
Vores lille supermand fylder allerede 1 år om en måned. Han er netop startet i institution, hvilket går rigtig godt. Han er glad og nysgerrig og får virkelig udfoldet sig. Jeg stoppede med at amme en lille uge før institutionsstart, hvilket bare gik supernemt - jeg tror, at Gustav var klar til at slippe brystet.
Her i overgangen har godnatgrøden været en supergod del af putteritualet, men efter vuggestuestart har han bare en enorm appetit og vi har talt om, hvorvidt det er bedre for hans mave at få ro efter et stort aftensmåltid? Nogle aftener får han bare en lille portion grød, men her til aften puttede vi ham faktisk uden, fordi han bare var virkelig træt efter badet. Hvor længe kan han have gavn af godnatgrød? Er det ok, at han kun får den når han har spist sparsomt til aften?
Nå, hovedårsagen til mit brev er egentlig, at han den første uge i vuggestuen fik to lure, som han var vant til, men så skete det en dag, at hans pædagoger skulle til møde om formiddagen. De andre pædagoger vidste ikke, han skulle sove, så han fik kun én lur, som til gengæld varede 2½ time. Han var egentlig i ok humør om aftenen, men blev puttet tidligt. Herefter gav pædagogen på Gustavs stue udtryk for, at det var bedst, hvis han kunne følge de andre børns rytme, fordi han let blev vækket om formiddagen af de andre børns leg.
Min mand og jeg syntes umiddelbart, at det må være deres vurdering, hvis bare vores dreng også fungerer og er i nogenlunde humør når vi henter ham. Jeg må sige, at det lader til at fungere ok, men nogle dage har han kun sovet 90 minutter - måske endda lidt mindre. Det synes jeg ikke er meget for en baby på 11 mdr., der vågner kl. lidt over 6 om morgenen? De siger også, at han nogle dage er så træt ved frokostbordet, at han falder i søvn efter at have spist godt! Hvad tænker du om det?
Dagsplanen ser nogenlunde sådan ud:
6.15: Vågner glad og ligger lidt og pludrer.
6.30: Havregrød af 1 dl gryn 2 dl vand ½ dl sødmælk - spiser det hele med lidt frugtmos og vand af kop.
7.30: Afleveres i vuggestue.
8.00: Formiddagsmad.
10.45: Frokost.
ca. 11.30-13.15 lur.
14.45: Eftermiddagsmad.
15.30: Hentes, får lidt tykmælk med frugt og jeg prioriterer at lege med ham og være sammen indtil vi skal have aftensmad.
17.30: Aftensmad - virker rigtig sulten og spiser med god appetit.
18.15: Bad, nattøj, godnatgrød + sødmælk af kop, puttes.
Sover oftest omkring kl. 19 - 19.30. Nogle aftener 18.30.
Er det nok med den ene lur? Det nytter jo ikke at putte ham efter han er blevet hentet - det vil formentlig ødelægge nattesøvnen. Når han ikke har ondt pga. tænder, som han lige har bøvlet meget med, sover han egentlig ok. Vågner typisk omkring midnat og kommer over til os, fordi han stadig har meget brug for at mærke os fysisk om natten. Kan sove godt til kl. 6 ca. Indimellem lidt uro kl 5.
Glæder mig til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
Gustavs mor