Svar: Kun 1 lur i vuggestuen
26. august 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Gustavs mor
Umiddelbart tror jeg, at Gustav har brug for to lure, men at der sker så meget i vuggestuen, at han naturligt følger med og derfor også kan holde sig vågen. Det er helt okay, jeg tænker som I, at pædagogerne må kunne vurdere hvorvidt han har brug for en ekstra lur eller ej. Jeg tænker dog, at det hjemme i weekenden, vil han sandsynligvis stadig trives med to lure dagligt og at det er vigtigt at I giver ham mulighed for at flekse sit behov stadigvæk.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt - nogle kan lidt før og det er som sagt okay. Det er altid svært med overgangsperioder, det er svært at gå fra 3 til kun 2 lure, det er svært at gå fra 2 til 1 lur og det er også svært, når middagsluren på et tidspunkt helt skal springes over. Netop derfor er fleksibilitet vigtigt.
Jeg går også ud fra, at hvis du oplever at Gustav en dag har sovet dårligt om natten og at han naturligt derfor må være ekstra træt - at de i vuggestuen så vil kunne putte ham, så han den dag får to lure - det er naturligvis ikke rimeligt at han skal sidde og falde i søvn midt i maden, fordi han ikke har fået sovet det han skulle ... :)
Det er klart, at når han kun sover en lur dagligt, så vil hans lur ligge tidligere end hvis han fik to lure. Det betyder at han naturligt vil stå op fra sin middagslur tidligere og dermed vil eftermiddagen også blive længere og det vil være svært for ham at holde dagen ud - så behovet for to lure skal også vurderes ud fra, hvordan I synes han trives når I henter ham og om han har overskud og kan klare eftermiddagen - for hvis han begynder at powernappe om eftermiddagen, for at kunne klare det, så er det bedre at han får sin formiddagslur, sover en middagslur lidt senere og dermed kan holde sig vågen og stadig komme i seng i ordentlig tid om aftenen.
Hans godnatgrød kan gives så længe I synes det er godt. Og her kan I naturligvis også være fleksible, så han nogle dage får og andre dage ikke behøver. Nogle gange kan det være nok at give ham en 1/2 banan og lidt mælk i stedet og det er helt fint - han behøver ikke spise en portion grød hver aften, hvis han har det godt og trives fint og sover fint uden :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske