Svar: Ny morgenrytme
27. august 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Pædagoger plejer at være søde til at tage særligt hensyn til børnene sovevaner, når de begynder indkøring og de fleste børn vil, når de er 11 måneder gamle, som din datter, have brug for at sove to lure dagligt. Derfor er det helt naturligt, at hun har brug for sin formiddagslur ...
Jeg kan ikke ud af dit brev vurdere, hvor lang en periode I har til indkøring og jeg ved ikke hvor langt væk fra institutionen I bor. Er det mon ikke muligt, at du kan lade hende vågne som hun plejer og så putte hende i barnevognen og trille hen til institutionen kl ca 8.30, hvor hun så kan falde i søvn på vejen? På den måde får hun mulighed for at få en lille lur og så kan du tale med pædagogerne om, hvorvidt du skal vække hende, når I kommer frem eller lade hende sove og de kan så tage hende op lidt senere ...
Pædagogerne er jo ligeså interesseret som dig i, at din datter er frisk og udhvilet og har overskud til at møde alt det nye, som hun naturligt vil blive introduceret for i løbet af dagen :)
Børn kan reagere på to måder når de skal starte institution. Nogle børn bliver tydeligt meget trætte og sover derfor ekstra. De har behov for mere søvn, netop fordi alle de nye indtryk overmander dem og de har brug for at sove for at bearbejde. Derfor vil pædagogerne naturligt være vant til at nogle børn har brug for at sove mere, når de køres ind i institutionens dagligdag.
Andre børn bliver dog så stressede af alt det nye, at de får sværere ved at sove - det behøver ikke være negativt, nogle gange betyder det nemlig, at jeres datter f.eks. slet ikke vil kunne sove, når hun kommer frem og derfor naturligt vil være vågen og så begynde at sove på samme tid som de øvrige børn. Når der så falder ro over dem, så falder der også ro over hende. Det er I nødt til at se hen af vejen og tage tingene lidt efter lidt ...
Da din datter skal begynde om en uge, så vil det være rigtig fint, at du ringer eller går forbi institutionen og taler med dem omkring det praktiske. Både i forhold til hvad hun skal have med af tøj, bleer osv. men også omkring netop sovetider og hvordan I skal passe det ind, så det hele går bedst op i en højere enhed.
Rigtig meget held og lykke med indkøringen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske