Svar: Kost og manglende appetit til aftensmad
28. august 2011
Alder:
18 mdr.
Kære V´s mor
Jeg synes planen for dagen ser fin ud og det lyder som om at jeres dreng spiser umiddelbart, som man kan forvente af et barn på ca 1 ½ år :)
Du må godt med den alder han har, begynde at servere lidt råkost. Det kan være en rigtig god måde at få lidt ekstra grønt i ham på. Du kan f.eks. lave en råkost bestående af meget fint revet gulerod, fintrevet spidskål, revet æble og så pynte med lidt rosiner eller appelsinstykker eller lignende. Det kan du servere om eftermiddagen og hvis han har spist lidt råkost der, så behøver du ikke så stort fokus på, hvis der glider mere kød eller pasta ned om aftenen i stedet for grønt :)
Du må også stadig gerne bruge grønsager i den øvrige mad. Det kan være forskellige gryderetter med rodfrugter, kartofler og gulerødder i brun sovs - der har stået og simret i stegegryden med kød. Gammeldags mad kan mange børn rigtig godt lide. Du kan også komme grøntsager i frikadellefarsen, i kødsovsen, lasagnen eller lave et farsbrød hvori du putter peberfrugt, soltørrede tomater og lignende.
Du kan også bage grøntsager ind i boller - du kan bruge spinat, kartofler, gulerødder, græskar og lignende i boller - de kan f.eks. bages ind i de havregrynsboller du finder opskrift på her på siden. Gå ind under web-tv/babykøkkenet.
Grøntsagssmoothies er også en mulighed. Grøntsager kan blandes med frugt til en grøntsagssmoothie efter devisen "drik dine grøntsager". Du skal her være opmærksom på at syren fra frugterne kan være ødelæggende for tænderne, men blandet med lidt A38 kan syren neutraliseres lidt. Det kunne godt tænkes, at han ville drikke forskellige grøntsager, hvis de var lavet til smoothie sammen med lidt frugt .. :) Han skal ikke have meget af det og ikke flere gange dagligt, men en gang imellem vil det være helt okay at du på den måde sikrer han lidt ekstra vitaminer og grønt :)
Hvis I laver almindelige børnevenlige retter behøver han ikke få rugbrød om aftenen, men kan sagtens spise det samme som I andre. Han kan dog godt være træt om aftenen og derfor have svært ved at overskue sin tallerken - og derfor er det rigtig godt at hjælpe ham og også made ham en gang imellem - selvom han jo godt kan spise selv :) Det er også ofte også derfor han accepterer godnatgrøden - det er let og til at spise og I giver ham den sandsynligvis - så det er lige til at klare :) Derfor er den stadig også god, så I sikrer jer, at han ikke går sulten i seng og han må få godnatgrød ligeså længe I oplever at det har god effekt hos jer :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske