Svar: Modermælkserstatning - hvad er forskellen på Allomin 1 og 2
26. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Annette
Forskellen på blå allomin 1 og 2 er at blå allomin 1 kan gives fra fødslen, hvor allomin 2 først kan gives fra 4 mdr.
Begge dele er det man kalder for 'fuldgyldigt præparat' hvilket betyder at barnet kan leve af præparatet alene. Allomin 2 adskiller sig fra andre tilskudsblandinger på dette punkt, da de fleste tilskudsblandinger og dermed også vælling, i alderen 4-6 mdr højst må udgøre to af barnets måltider pga det noget højere proteinindhold.
Som du sikker ved er tommelfingerreglen at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Nogle børn trives og spiser svarende til dette, men har man et barn som i 4 mdr´s alderen har behov for ekstra meget mælk, altså mere end 1/6 af vægten i døgnet, så kan man med fordel skifte til allomin 2 som er mere mættende. Trives barnet godt på allomin 1 er der ikke grund til at skifte.
Da din søn nærmer sig de 6 mdr. er der umiddelbart ikke grund til at skifte til allomin 2, hvis han trives godt på allomin 1 ved siden af at han får grød.
Fra 6 mdr´s laderen må han få små slurke sødmælk af kop og sødmælk kan også indgå som en del af madlavningen. Nogle foretrækker dog at fortsætte med erstatning og fordelen ved allomin 2 er her at det kan tilberedes med vand fra den kolde hane. Det kan på den måde gives som mælk i kop i stedet for sødmælk.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske