Svar: Hustruvold - Min mand river i håret
25. juli 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Signe
Hvor har du det dog forfærdeligt. Ingen fortjener at opleve det du oplever og det er ikke din skyld! Din mand er på ingen måde berettiget til at behandle dig på den måde!
Der findes mange årsager til at mænd udøver enten fysisk eller psykisk vold overfor deres samlever. Grundende kan være alt lige fra en medfødt personlighedsdefekt eller karakterbrist, til at manden føler sig mindreværdig og i det hele taget har en lav selvtillid. Usikker arbejdsstiuation, problemer med arbejdskammerater kan f.eks. sænke hans frustrationstærskler i et sådant omfang, at han kun i meget begrænset omfang tåler modsigelser fra dig. Det er således ikke dig der er årsagen til hans voldsanvendelse, men det er dig det går ud over - og din søn.
På samme måde som det påvirker dig at leve sammen med en 'utilregnelig mand', så påvirker det også din søn at vokse op i et hjem som er præget af skænderier, vold (psykisk/psykisk), en uligevægtig far og en mor der af naturlige grunde skal være påpasselig.
For mig at se er det bedst for både din søn og dig at I flytter og kommer ud af det forhold. Ønsker du at blive i forholdet, så bliver du nødt til at stille krav til din mand om at I skal have professionel hjælp fra en psykolog. Din mand skal være 100 pct. indstillet på at få hjælp fra professionelle og er han ikke indstillet på aktivt at samarbejde om dette, så vil der ikke komme nogen god løsning, tingene vil ikke blive bedre, nok snarere tværtimod.
Du skal vide at der står i loven at du har ret til skilsmisse, når din ægtefælle har udøvet fortsætlig vold af grovere karakter over for dig eller dit barn.
Du skal vide at der findes krisecentre hvor du kan komme hvis du har været udsat for fysisk eller psykisk vold eller trusler herom. På krisecentrene kan du komme, som du står og går, der behøver ikke være synlige tegn på vold, du kan komme på alle tidspunkter af døgnet og for en periode få ophold på et krisecenter. Har du ikke behov for ophold på et krisecenter, men gerne vil hente støtte derfra i nogle måneder, kan du også dette. Og vigtigst af alt måske - du kan tage din søn med dig.
Der foretages ingen registrering på krisecentrene. Det er helt op til dig selv, hvad du vil fortælle og til hvem. Et ophold på et krisecenter koster et mindre beløb, f.eks. 30 kr. for hver overnatning. Men står du uden midler, når du kommer, vil du ikke blive afvist på et krisecenter.
Hvis du ikke ved, om der er et krisecenter i dit lokalområde, kan du kontakte nærmeste politi for at høre nærmere herom. Du kan eventuelt også få politiet til at tranportere dig hen til krisecentret i den akutte situation.
Hvis du foretrækker ikke at ringe til politiet kan du ringe til et af nedenstående krisecentre. De kan oplyse dig hvor nærmeste krisecenter ligger i forhold til hvor du bor.
Dannerboligerne i København : Telefon 3313 3649.
Fyns Amts Krisecenter i Odense: Telefon 6591 1328.
Krisecentret Elanka i Århus: Telefon 8615 3522 og krisecentret for voldsramte kvinder i Ålborg: Telefon 9819 0666.
Jeg håber meget at du vil tage mod til dig og kontakte nogen som kan hjælpe jer, så du kan komme ud af dette forhold. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke, både til dig og din lille dreng.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske