Svar: Bekymret for utryg og genert søn
26. juli 2004
Alder:
4 år
Kære mor
For det første vil jeg lige sige at man kan aldrig give sit barn for meget omsorg; så her har I bestemt ikke gjort ham en bjørnetjeneste! Tryghed, kærlighed og omsorg er det bedste man kan give sit barn.
Nogle børn er mere følsomme end andre, og vi har alle forskellig personlighed. Måske ligner han sine forældre?:o) Nogle er jo mere frembrusende og taler altid højest i en forsamling, hovr andre er mere tilbageholdende og lige skal se de andre an, før de kommer med deres mening eller begynder at åbne mere op.
I skal være opmærksomme på, hvordan I selv virker som forældre. Jeres søn læser jer som et spejl og han fornemmer helt sikkert, hvis I bliver forlegne eller utryg ved situationer.
Vær også opmærksom på ikke at kalde ham genert. Ofte er vi tilbøjelige til at sige 'nå, bliver du helt genert nu' eller 'lad nu være med at være så genert'. På den måde bliver han holdt fast i rollen som 'den generte'.
Lad også være med at sammen ligne ham med andre børn. 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd.
Hjælp ham med at svare, når han ikke selv kan. Når I møder nogen der spørger til ham og han gemmer sig, så svar for ham, så du hjælper ham og efterhånden får han måske lyst til selv at svare. 'Hvad hedder du så lille ven?' Du fortæller hvad han hedder og siger 'ik os´' til din dreng, så han er med i samtalen, oplever at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig får mod på det. Se på ham og giv ham plads når han tør.
Hjælp jeres dreng til at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.
Der findes nogle billedbøger om følelser, om at være genert og om fødselsdage. Titlerne er: 'Kaninus skal til fødselsdag', 'I dag er jeg stærk', 'Jeg er genert' og 'Den hemmelige låge'.
Jeg vil foreslå dig at tage på biblioteket og se på disse, måske kan I få noget ud af at læse dem sammen.
Der findes også en engelsk bog, som i hvert fald ud fra titlen er en guide til forældre. Jeg kender den ikke personligt, men titlen er: 'The shy child,- a parent's guide to preventing and overcoming shyness from infancy to adulthood.
Jeg kender ikke til at der findes danske bøger som på lignende vis kun behandler emnet generthed, men der findes mange bøger, hvor generthed omtales i visse afsnit.
Så det bedst du kan gøre er at tage en tur på biblioteket og bede bibliotekaren om at hjælpe dig med at søge mulige bøger.
Med hensyn til sundhedsplejerske, så kan du altid kontakte sundhedsplejersken i kommunen. Kender du en sundhedsplejerkse fra din søn var mindre, så kan du bruge hende og ellers så vil der oftest være tilkyttet en sundhedsplejerske til børnehaven, som du kan kontakte. Du kan også bare ringe og snakke med den første og bedste du møder i telefonen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske