Svar: Min dreng skummer om munden
26. juli 2004
Alder:
3 mdr.
Hej
Du bør ikke begynde med vælling før din søn er 4 mdr gammel og i alderen 4-6 måneder bør han ikke få mere end hvad der højst svarer til to måltider vælling. Resten af hans mælkeindtag bør være modermælk eller almindelig modermælkserstatning.
Mange børn får mere mundvand omkring 4 mdr´s alderen, de putter ofte også deres hænder mere ind i munden. Det behøver ikke være tegn på at han har behov for mere mad, det kan f.eks. også være tegn på at tænderne begynder at rumstere i gummerne.
Hvorvidt du skal begynde at give din søn mere at spise, afhænger af, hvordan han i øvrigt virker. Hvis han følger dig med øjnene, så du spiser og hvis han er begyndt at vågne hyppigere, fordi han er sulten, så er det en god idé at introducere lidt vælling eller så småt starte med lidt grød. Men du bør vente til han er 4 mdr gammel.
Læs i øvrigt min artikel 'Den første skemad' som du finder i artikelsamlingen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske