Svar: Får ikke mælk nok
20. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Det er vigtigt at din dreng ikke har forstoppelse og det er derfor vigtigt at du ikke holder igen med laktulosen. Han skal have den mængde som får maven til at fungere optimalt og det er meget vigtigt, for at han netop indtager både mælk og mad nok, at hans mave fungerer.
Din dreng viser naturligt lyst til at spise og drikke og er umiddelbart glad, når du tilbyder ham flasken - men hvis han har forstoppelse, så vil han naturligt ikke kunne indtage det han har behov for, fordi han har "et stop i maven" og derfor holde igen. Så det er vigtigt at du sørger for at holde hans mave godt igang.
Han må få 1 ml laktulose pr kg han vejer og det kan med fordel gives fordelt over to gange dagligt. Det vil sige, at hvis han vejer f.eks. 8 kg, så kan han få 4 ml morgen og 4 ml aften, for på den måde at holde maven godt igang.
Hvis han skal have meget mere end 10 ml for at maven fungerer, så skal du drøfte det med lægen og det kunne her være en idé at overveje om han ville have glæde af movicol i stedet. Det kunne han evt. få opblandet i vand og drikke af sin flaske eller det kunne gives sammen med lidt skemad.
Det er også vigtigt, som du har læst, at jeg anbefaler at du holder mængden af skemad nede så der er plads til mælken. Det er således bedre at du giver ham f.eks. 3/4 dl. skemad, giver vand af kop og følger efter med mælk, i stedet for at give ham f.eks. 1½ dl skemad og han så afviser mælken, fordi han har for meget mad i maven.
Det kan også være en god idé at du giver ham en anden flaskesut, så han får en sut hvor mælken løbere lettere til ham ... I hver fald bør hans indtag af mælk øges, de 400ml han får lige nu er for lidt - både i forhold til at sikre ham mælk/kalk nok, men også i forhold til at sikre hans væskebehov. Han bør ikke få under 500 ml mælk dagligt og skal derudover have masser af væske. Han kan også tilbydes mælk og vand af tudkop eller af et lille glas og der skal naturligvis også indgå mælk i hans grød og mos :)
Hans væskebehov er stort og anbefalingerne om flaske handler også meget om at sikre hans væskebehov. Hvis han vejer 8 kg, vil hans døgnbehov være 1200 ml væske. Så når han har forstoppelse kan det også skyldes at han indtager så lidt væske som han gør ... tingene hænger jo sammen :)
Hvis han ikke vil have væske i dagtimerne og konsekvent afviser flasken der, så må du prøve at få ham til at drikke mere af kop. Og så må du sikre hans indtag aften, sen aften og tidlig morgen, så han på netop ydertidspunkterne får størstedelen af sit væskebehov dækket ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske