Svar: Stoppe med flaske - 12 mdr.
20. september 2011
Alder:
12 mdr.
Kære L
Det vil være en rigtig god idé at I begynder at indføre en substitut for flasken og for jer, når jeres dreng skal sove. Det kan være en putteklud eller en sovebamse. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig.
Hvis han har en klud eller lignende hos sig, begynder at føle tryghed ved dette og kan bruge den som trøst og beroligelse både om dagen, når han skal sove og er ked af det og om aftenen, når han puttes, så vil det naturligt blive lettere for ham at undvære flasken hen af vejen.
Flasken kl 22 skrues ned i mængde, så han får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. Samtidig med flasken får han så sin velkendte klud og når han så vågner og søger flasken, får han til at begynde med begge dele, men stille og roligt overtager kluden mere og mere og flasken kan tilsidst undværes.
Hvis han også får flaske at sove på om aftenen, gælder samme princip, her kan flasken dog erstattes af en kop med mælk og en godnathistorie, så han stadig får et tryghedsgivende og beroligende ritual og får indført noget, der på sigt er langt at foretrække fremfor flasken :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske