Svar: Dyne over hovedet
21. september 2011
Alder:
6 mdr.
Kære T
Din dreng bør ikke sove med hovedet under dynen. Det udgør for stor en risiko ...
Du kan prøve at stoppe dynen lidt mere fast ned om siden på ham, så han ikke kan trække den over hovedet, men så han stadig føler sig omsluttet af den. Du kan også prøve med en klud ved ansigtet i stedet - evt. koblet til en sut. Hvis han godt kan lide fornemmelsen af at have stof ved ansigtet, så kan kluden måske hjælpe.
En klud har den fordel at du stadig kan se ham og se hans ansigt og derfor vurdere, hvordan han har det. Luftcirkulationen bliver heller ikke dæmpet på samme måde, som hvis han ligger under en dyne - MEN kluden skal heller ikke ligge over hans ansigt, han kan have den ved ansigtet - ikke over ansigtet.
Og så lyder det som en god idé med en voksi-pose, som kan give ham fysisk ro og gøre at han putter sig og slapper af i sin krop. Det lyder fint at I har bestilt en sådan. Det er meget tænkeligt, at han lige nu ikke bevidst tager dynen overhovedet, men at den kommer over hans hoved, fordi han ligger motorisk uroligt, så hvis han finder mere fysisk ro ved at være i en voksipose, så løser problemet sig måske den vej :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske