Brev:
Han spiser ikke ret meget
22. september 2011
Alder:
8 mdr.
Han spiser ikke ret meget
Hej Helen!
Jeg skriver til dig fordi jeg ikke synes Andreas spiser nok i forhold til at han ellers altid har været madglad. Men ikke mere.... Det er inden for de sidste 2 uger han har skåret ned på indtaget af mad. Hvis jeg sammenligner med nogle af dine dagsplaner til jævnaldrende børn, så spiser han SLET IKKE nok!
Han er nu 8,5 måned, 73 cm og 8,4 kg, så han er jo fin vægtmæssigt. Han havde dog kun taget 400 g. på fra 6-8 måneders besøget.
Han begyndte at spise rugbrød så småt da han var 7 måneder, men nu vil han overhoverdet hverken have rugbrød eller øllebrød. Han får lov at spise selv alt det han har lyst, så det er ikke fordi jeg mader ham :-)
Han får heller ikke flaske mere. Han vil ikke have flasken ved sengetid på trods af at han er sulten, så i forgårs tog jeg ham med ind i stuen igen, lavede 1 dl grød, han spiste det hele, blev lagt i seng kl. 20 og så hørte vi ham ikke før 6.45 næste morgen!
Har prøvet at give ham mme i kop, men nej nej, den går ikke.... (han får jern dråber)
Eksempel på madindtag i løbet af en dag:
7.30 0,75 dl. havregrød
11.00 3 rugbrødshapsere, en ostehaps og 2 marie kiks ( forsøgte også med frikadelle, frugt og youghurt)
13.30 lille portion youghurt med most banen
16.00 1/4 bolle med smør og 3 hapser frugt ex. nektarin, blomme eller banan.
18.00 en lille portion aftensmad, hvis vi er heldige. (han får det samme som os)
19.30 førhen har han fået flaske eller ingenting, hvis han har afvist den. Nu spiser han mellem 10 mundfulde og en lille dl.
Ser det ok ud? Hvordan kan jeg evt. få mere mad i ham? Men tænker alligevel at han jo må være mæt, når han kan sove en hel nat uden at vågne.
En anden ting er også at han sover meget i løbet af dagen, han sover ca 3,5 - 4,5 time fordelt på formiddag og eftermiddag.
Han skal starte i dagpleje til november, og der regner jeg ikke med at han får lov at ligge og sove 2,5 time om formiddagen, da hun sikkert også skal ud og gå.
Skal jeg lave en rytme for ham, måske et par uger før han starter, hvor jeg vækker ham efter en time om formiddagen så han kan puttes igen ved 12.30 tiden? Eller skal jeg lade ham have siden egen rytme så længe han er hjemme og så kan hans dagplejer selv regulere når hun skal have ham?
Med venlig hilsen
mor til en sovetryne