Svar: Han spiser ikke ret meget
22. september 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Når jeg ser din dagsplan, så synes jeg den ligner de dagsplaner jeg laver og det lyder som om at din dreng spiser varieret, får både skemad og mad i stykker, mad som han selv kan spise og mere og mere familiemad. Det er meget fint i forhold til hans alder.
Du skal være opmærksom på at han med den alder han har nu, ofte gerne vil spise selv, men at det at spise selv kræver så stor koncentration, at han ikke får helt mad nok og kan have behov for lidt ekstra. Derfor vil det være rigtig godt, at han til frokost stadig suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, ved siden af sine brødhapsere, ligesom det vil være rigtig godt, at du også supplerer med en godnatgrød om aftenen.
Når jeg ser dagsplanen, så er jeg altså ikke så bekymret over hans indtag af mad. Det jeg umiddelbart tænker, du skal være særligt opmærksom på er hans indtag af mælk og væske. Det er vigtigt at han stadig får flaske og det er vigtigt at han indtager væske nok. Hans væskebehov et stort og det lyder som om at han indtager for lidt ...
Du kunne prøve med en anden type mme fordi de smager forskelligt. Du kunne også prøve med vælling - det kunne være at han kan lide det. Det er også vigtigt at du giver ham vand af kop både sammen med maden, men også som tørstslukker dagen igennem. Du skal holde øje med hans bleer og sikre dig at han har gode tunge bleer i løbet af dagen, som tegn på at han får væske nok. Hvis han hellere vil drikke vand end mælk, så er det okay - det handler om væskebehov.
Det lyder ikke som om at han når op på ½ liter mælk/mælkeprodukt dagligt og jeg synes derfor du skal tale med jeres læge om, hvorvidt jeres dreng skal have et dagligt tilskud af kalk, for at få dækket sit behov. Kalk/Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Med hensyn til rytme, så vil dette sandsynligvis ændre sig når han kommer i dagpleje og stille og roligt skal han have en rytme som passer ind i den nye hverdag. Nogle børn sover ekstra meget, når de køres ind, fordi de naturligt blive ekstra trætte af alle de nye indtryk. Andre børn er pludselig mere vågne, måske fordi det er lidt stressende for dem at der sker så meget ny og det er svært at sove, når man er stresset ...
Din dreng lyder til at sove meget i forhold til gennemsnittet, men lyder også til at trives med dette og der er naturligvis okay at have et godt sovehjerte. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke sover meget, fordi han er syg ...
Hans rytme kan godt nå at ændre sig til november, hvor han skal starte, men ellers kan du godt 1-2 uger før han skal i dagpleje, prøve at indføre en rytme, som vil passe på den rytme I vil have, når han skal begynde der. Det vil sige fast tidspunkt at stå op på om morgenen, mad på faste tider, sovetider som dagplejer anbefaler osv. Tal med dagplejer om hvad rytme de normalt har og prøv at passe en rytme ind, som passer med den rytme I skal have fremover.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske