Svar: De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet
23. september 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet, og det kan være en god idé at trappe ned til dette, fordi det giver bedre plads til anden og mere rigtig mad, så mælken naturligt fylder mindre og mindre.
Men der er naturligvis forskel på om barnet drikker 3 flasker a 180-200ml eller om barnet drikker en del mindre i hver flaske og da din dreng drikker meget lidt af sin flaske, så kan det godt være nødvendigt med en flaske ekstra.
Jeg synes dog at du skal prøve at skære formiddagsflasken væk. Det kan lære ham at skulle sove uden at få flaske, som han jo skal lære hen af vejen og det er normalt lettest at lære ham det der ... Samtidig giver det ofte plads til lidt ekstra mad til frokost og måske vil han drikke mere flaske inden middagsluren, når han ikke har fået flaske om formiddagen ...
Det vil altså hos jer være fint at give ham fire flasker i døgnet og derudover skal du også sikre hans mælkeindtag (behov for kalk) ved stadig at bruge mælk i grød og mos. Jeg vil anbefale at du bruger mme i den grød og mos der kun er til ham og at du bruger sødmælk i den mad som I andre også spiser. Også ost er en vigtig kilde til kalk og det må han også meget gerne få.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra din nuværende plan, ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Morgen: Havregrød, vand eller mme af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (vitaminer), vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden flaske
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: En ½ bolle med ost, en lille portion tykmælk eller lignende med frugtmos, revne æbler lidt banan eller lignende.
Aften: Udgangspunktet er mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller af kød eller fiskedeller, laks, rødspætte osv. Der skal være mad i stykker som han selv kan sidde med i hånden og gumle på og der skal være mos. Vand eller mme af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske