Svar: Nulrer hår for at sove
24. september 2011
Alder:
16 mdr.
Kære Bodil
Det er helt normalt at børn har brug for at nulre mors hår, for at kunne falde i søvn. Det som kan gøre det lidt svært, er at der jo ikke rigtig er nogen substitut for hår - en bamse, en klud der dufter af mor, en gammel t-shirt, en halskæde osv. som børn nogle gange kan bruge som trøst - det er bare ikke det samme som mors hår ...
Ofte er den bedste løsning at minimere brugen af 'nulren hår' og samtidig sætte noget andet i stedet. Det vil sige, at når du ligger med din datter og hun nulrer dit hård, så må du tage hendes hånd, kærtegne den lidt, og så give hende den substitut du ønsker hun skal bruge. Altså stille og roligt og på en kærlig måde forhindre hende i at nulre hår og så give hende det du ønsker hun nulrer i stedet. På den måde kan den nye ting stille og roligt få mere overtag.
Det er vigtigt at du ikke skælder hende ud, men bare tager hendes hånd, kærtegner og på en blid måde holder hende fra håret. Om dagen kan du sætte håret op, så hun ikke kan få fat i det ... :) Du skriver at hun ikke gør det når hun skal sove middagslur, men hun gør det sandsynligvis når hun er træt i løbet af dagen, sidder og putter hos dig, når I læser historie osv. og du skal være opmærksom på at hun heller ikke her automatisk kan tage dit hår og nulre det. Hun kan ikke forstå, hvis hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Når du sætter håret op, så kan du opnå at hun ike helt så let får fat i en tot hår og derfor bliver afledt og det kan være bedre, end at du siger nej og prøver at trække håret til dig ...
Du kan prøve at erstatte med en nulreklud med lange frynser eller du kan tage hende med ud i en butik og se om I kan finde en slaskedukke eller andet, som hun viser særlig interesse for ..
Og så er det også en mulighed at lægge hende på eget værelse nu, så hun får nye søvnrutiner og kommer væk fra dit hår .. :) Netop omkring 16 måneders alderen begynder børn at få lidt bevidsthed om at I stadig er der, selvom I er ude af syne og hun vil således nu kunne begynde at forholde sig til, at I ikke er forsvundet og at hun ikke er ladt alene, selvom I går ud af hendes værelse ... Det kan faktisk være en fordel at lære hende at sove på eget værelse nu og ikke vente til hun er 18-20 måneder, fordi hun i den alder, ofte vil have en periode, hvor hun drømmer meget og vågner en del om natten og også kan have rigtig svært ved at falde i søvn. Så at få skabt nye rutiner nu, kan altså være en god idé i forhold til at vente til hun er 1 ½ år.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske