Svar: Bryst mange gange om natten
24. september 2011
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Tillykke med de første skridt! Stort skridt! :)
Vi to kan godt blive enige om, at det ikke er hensigtmæssigt at amme 8 gange hver nat og at du bør ændre på dette. Spørgsmålet er om din datter vil kunne finde ud af, at hun får lov til at blive ammet 1-2 gange, men derudover ikke. Hun kender jo ikke tiden og kan godt have svært ved at skulle forholde sig til, at hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan ... derfor kan det for nogle være nødvendigt at stoppe amningen helt.
I første omgang synes jeg du skal prøve at skære amningerne ned, også for at din krop kan følge med og din mælkeproduktion nedsættes. Det er jo vigtigt at du ikke får en brystbetændelse. Jeg tænker derfor at første skridt skal være at bibeholde amningen inden putningen om aftenen. Som du skriver, så er der jo en grund til at hun lige nu søger dig ekstra meget, hun er begyndt at gå og har brug for den ekstra tryghed og nærhed og amningen giver hende ro, når hun skal sove. Derudover kan du så evt. amme hende 1 gang - men ikke mere.
Det vil være rigtig godt at du stadig giver hende nærhenden, fysisk kontakt osv. som hun søger og du må gerne tage hende ind til dig og sove med hende - men det er vigtigt at du tager en stram t-shirt på og sørger for at hun ikke bare kan søge og tage brystet af sig selv i søvne. Nærhed, fysisk kontakt og masser af mor - men ikke mere bryst.
Du kan overveje om du vil lade hende sove i tremmesengen i soveværelset og evt. komme "brio bedrockers" under sengen eller montere hjul .. Du kan også overveje om hun hører til dem, der kunne have glæde af at sove i sin barnevogn et par nætter, fordi den også kan bevæges. Hun skal i givet fald naturligvis sove med sele.
Jeg nævner disse muligheder, fordi du fortæller at du ofte er nødt til at stå op og vugge hende lidt, for at kunne få hende videre i søvnen uden at amme hende og jeg tænker, at du måske vil kunne få hende til at sove videre, ved at vippe/trille sengen eller barnevognen lidt. På den måde kan hun lære at sove uden at blive vugget i arm og samtidig uden at du behøver stige ud af din seng ..
Du kan også overveje om far skal tage over om natten, fordi han af gode grunde ikke kan amme - men jo kan give den samme nærhed og fysiske kontakt. Nogle gange er den bedste løsning derfor at mor flytter ud af soveværelset et par nætter (mindst 3) og at lillepigen så får din plads i dobbeltsengen ved siden af far. Så kan hun beroliges og betrygges, som hun har behov for - men det bliver uden brystet og uden at brystet er i nærheden ..
Det er som du selv er inde på rigtig vigtigt at du hun stadig får sit behov for nærhed og tryghed dækket, men det kan hun godt få uden at få bryste igen og igen .. :)
Håber du kan bruge dette videre og at det er det lille skub, du gerne ville have :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske