Svar: Dagsplan for præmatur tvillinger - kost, mælk og søvn
24. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Twinmom
Det lyder som om at det går rigtig fint hos jer - dejligt! :)
Når man skal vurdere mad til børn, der er født før tid, så er det altid en god idé at gå ud fra en "mellem-alder", det vil sige en alder der ligger midt mellem deres rigtig alder og deres terminalder. Det vil sige at dine pigers mellem-alder lige nu er 6 måneder og derfor vil det være meget fint, at du netop nu begynder med de lidt grovere grødtyper og også begynder med lidt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Det er stadig vigtigt at de får mælk nok og mit umiddelbare skøn, ville være at de skulle have 5 flasker i døgnet. I følge din plan får de lige nu 4 flasker og drikker ofte 150-200ml af hver flaske - det er meget fint, men derudover bør de også få mælk via deres skemad. Du bør tilsætte mme i deres grød og mos, ligesom du også bør tilsætte fedtstof i alt hjemmelavet mad. Det er altså ikke nok at lave grød og mos til dem på vand :)
Det handler både om at give dem mælk nok, men også om at maden skal energiberiges for at de får nok. De vil ikke kunne spise så meget, som egentlig er nødvendig for at dække deres behov, og derfor skal maden energiberiges med både mælk og fedtstof.
I takt med at de får mere og mere familiemad, det vil sige mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, så vil det være naturligt at de også får lidt sødmælk. Hvis du laver kartoffelmos og den er lavet med sødmælk så kan I alle spise det samme, det gælder også hvis du laver lidt sovs til maden osv. det må de også gerne få lidt af - men i den grød og mos, som kun er til dem, vil jeg anbefale at du bruger mme.
Dagsrytmen ser meget fin ud og det er helt naturligt at de stadig har brug for en powernap om eftermiddagen. Det skyldes at de står meget tidligt op. Så de tre lure dagligt er helt i orden, det er et reelt behov.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes grød, vand af kop.
Puttes til første lur
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12-12.30 som nu
Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og powernapper ca kl 16 som nu
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Gerne en evt. flaske som spises mere eller mindre i søvne
Som du kan se af min plan, så er der lidt forskel fra din - for det første har jeg byttet rundt på flaske og grød om morgenen. Det har jeg gjort fordi der går rigtig mange timer, hvor dine piger ikke får noget væske og det kan derfor være en god idé at starte dagen med flaske i stedet for grød. Alternativt eller måske både/og - så kan du også gøre det at du infører en ekstra flaske sen aften inden du selv går i seng. En flaske, som de kan spise mere eller mindre i søvne.
Når jeg anbefaler flaske sen aften og tidlig morgen, så er det fordi at børn naturligt ofte vil slippe flaskerne om dagen først. Dette fordi de så naturligt bedre har plads til mere rigtig mad i maven. Når børn i 7 måneders alderen får fire flasker i døgnet, så vil disse ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og det vil således være flasken formiddag og eftermiddag der forsvinder først. I stedet vil man så formiddag og eftermiddag tilbyde barnet et mellemmåltid og dermed mere rigtig mad, og samtidig sikre barnets behov for mælk og væske, ved at tilbyde dette på ydertidspunkterne ...
Men nogle gange sover børn bare igennem og har ikke behov for andet eller mere og så skal man naturligvis være glad ved dette. Så længe dine piger trives og udvikler sig, vokser og virker til at have det godt, så er det rigtig fint.
Når jeg ser på dine pigers kurver i Livets bog her på medlemssiderne, så ser det meget fint ud. Den ene pige er lidt under gennemsnittet, men det er okay. Den anden ligger gennemsnitligt og det også fint - længde og vægt passer fint sammen.
Pigerne vil naturligt på nogle punkter virke alderssvarende, altså virke som andre børn på 7 måneder - men de vil naturligt på andre punkter virke yngre. De kan virke som børn på 5 måneder eller yngre endnu og det er helt normalt, når de er født 10 uger før tid. Det du skal være opmærksom på er, at der hele tiden sker en udvikling og at du kan mærke at de bliver bedre til forskellige ting.
Jeg går ud fra at du får øvelser af fysio- eller ergoterapeut og at I også følges ambulant på sygehuset, så de også der holder øje med at pigerne trives. Og som sagt, så skal du i forhold til det med mad, gå ud fra en alder, som er "mellem" deres egentlige alder og deres terminalder :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske