Svar: Søvnproblemer efter start i vuggestue
25. september 2011
Alder:
14 mdr.
Kære udmattede førstegangsforældre
Jeg er helt enig med jer i at 7 ½ times søvn om natten er alt for lidt - spørgsmålet er dog, hvad der sker og måske handler det ikke "kun" om sygdom, ondt i ørerne eller tænder, men ligeså meget om, at der skal ske en ændring af dagsrytmen ...
Det er naturligt at jeres datter sover dårligt i forbindelse med vuggestuestart, sygdom osv. Det er også helt naturligt at hun drømmer rigtig meget, for alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover, og det kan godt forklare hendes opvågninger både først og sidst på natten. Det kan også forklare, hvorfor hun har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen og har ekstra meget brug for jer om aftenen, når hun skal sove.
Men - de fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 1 lur dagligt og jeg tænker, at det måske er her, I skal prøve at sætte ind nu. Det er naturligvis svært at undvære formiddagsluren, når hun står op allerede kl 5 - men den behøver måske ikke vare 2 timer. Hvis hun nu kunne begynde at sove lidt kortere om formiddagen, så ville middagsluren også kunne ligge lidt tidligere og netop tidspunktet for middagsluren har noget at sige i forhold til hendes evne til at sove om aftenen og hendes evne til at sove sammenhængende. Så selvom vi jo normalt ikke er meget for at børn skal vækkes, så kunne det altså godt lyde som et forsøg værd hos jer - netop for at få skabt en ny dagsrytme, som så også kunne påvirke natten positivt ...
De fleste børn vil i jeres datters alder trives med at sove ca 2 ½ time til middag - f.eks. sove fra kl 12-14.30 og derefter være vågne til de så puttes om aftenen. Lige i overgangsfasen hvor jeres datter skal gå fra to lure til en, vil det være rigtig fint, at hun f.eks. sover formiddagslur fra 9-10, vækkes, kommer op og leger, spiser osv. og er aktiv med de andre børn og så putte når klokken f.eks. er 13, hvor hun så kan sove til 14.30 - ialt får hun altså igen 2 ½ times lur - dog fordelt så hun får 1 time om formiddagen og 1 ½ time til middag. Stille og roligt kan formiddagsluren så gøres kortere og middagsluren bliver naturligt længere ...
I skal bibeholde hendes godnatgrød at sove på, som en del af hendes putteritual. Det kan være en havregrød eller en mysligrød som serveres om aftenen, adskilt fra hendes aftensmad. Hvis I f.eks. spiser aftensmad kl 18, så kan hun derefter komme i bad, få nattøj, ren ble osv. og så få en godnatgrød kl 19.30 og derefter blive puttet.
Hun skal have et trygt og dejligt putteritual, som netop starte med bad og grød - det fremmer også god søvn - og så skal hun have lidt lun mælk (amning eller mælk af en kop) og en godnathistorie, en godnatsang eller lignende.
Hvis dagsrytmen kører med fast stå op tid, faste sovetider, aktiviteter, mad osv. så vil det naturligt ofte også påvirke til en bedre nattesøvn og jeg tænker, at det hos jer er der I nu skal prøve at sætte lidt ind :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske