Svar: Kost og søvn - 7 mdr.
26. september 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Din datter må godt få vælling - og det er fint at du giver hende dette. Der er ikke samme krav til vælling, som der er til modermælkserstatning og de ekstra næringsstoffer der er i vælling, er i princippet ikke noget barnet har brug for - vælling er i princippet en mælketynd grød og det er bedre at børn får rigtig grød (og mos) end at de får vælling. Så når du giver din datter vælling, så skal det være som erstatning for amning og ikke som erstatning for grød og mos.
Kan du ikke vænne hende til modermælkserstatning ved f.eks. at give hende ½ vællling og ½ mme og så stille og roligt gå over til kun at give hende mme i flasken. Det er vigtigt at hun får sin mælk, men det er som sagt også vigtigt at hun kommer igang med skemaden nu og med den alder hun har, er det rigtig vigtigt, at du giver hende mere og mere familiemad, mad med smag og mad med bid. Faktisk vil det forebygge kræsenhed senere hen, hvis du begynder at give hende rigtig mad nu! :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få bryst eller flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske med mme eller vælling og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere familiemad - ris med sovs - f.eks. boller i karry, indmaden af en frikadelle, kartoffelmos og millionbøf, laks fra ovnen osv. Får en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske med mme eller vælling og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske med mme eller vælling og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se skal der rigtig meget forskelligt mad på dagsprogrammet nu. Det er ikke fordi din datter behøver spise store mængder, men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge en helt fast rytme, hvor hun får 2 gange grød og 2 gange mos i løbet af dagen og også mad i hånden. Det vil også være rigtig godt, hvis hun får mælk 4 gange dagligt og du må gerne både amme og give flaske, hvis du føler at det kan virke godt hos jer. Hvis du giver hende 400ml vællling eller mme dagligt, så får hun sit behov for jern dækket den vej igennem og behøver ikke jerndråber ved siden af.
Med hensyn til amning og det at blive ammet i søvn, så skal hun lære ikke at blive ammet om formiddagen først. Det er lettest at lære hende det om dagen og det er naturligt at fjerne mælken om formiddagen, fordi det også giver plads til et mellemmåltid i stedet og samtidig bedre plads til frokosten. Måske vil lysten til at spise mere blive større, når hun ikke får så meget mælk ... :)
Med hensyn til at blive ammet i søvn om aftenen, så behøver dette ikke være et problem. Hvis hun falder i søvn ved brystet, puttes og derefter sover godt, ammes omkring midnat og sover videre til næste morgen tidlig - så er det helt fint. Så behøver du ikke ændre vaner. Men hvis hun vågner hver time og søger brystet, kun kan sove og finde ro med dit bryst i munden, så er det problematisk og så er det vigtigt at lære hende at sove uden denne afhængighed. Men hvis det fungerer godt for jer begge lige nu, så skal du ikke panikke over det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske