Svar: Kalk og vitaminer - 12 mdr.
26. september 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Det vil være ganske fint at supplere din dreng med lidt vitaminer og kalk. Du kan købe en multivitamin til ham, som indeholder ekstra calcium, så han får lidt ekstra den vej igennem. Derudover skal han naturligvis have mælk, ost, yoghurt osv.
Det vil være rigtig godt at købe en vitaminpille der kan knækkes eller knuses let og gives sammen med f.eks. lidt frugtmos. Dette fordi han ikke må få den galt i halsen - vitaminpiller anbefales først fra 1 ½ års alderen, netop fordi man normalt vil sikre at barnet kan tygge dem. Så knus dem eller knæk den i kvarte, når du giver ham den.
Han har brug for 350-500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt og hvis han får et glas mælk morgen og aften, får mælk på sin havregrød, spiser ost, sovs, yoghurt osv. så er han normalt dækket ind. Det burde derfor ikke være nødvendigt med en kalktablet ved siden af, men netop for at være på den sikre side, så kan et lille ekstra tilskud via en vitaminpille være godt. Så behøver du ikke være så urolig, hvis han en dag ikke har drukket så meget mælk eller ikke har ville spise sin yoghurt :)
Til børn der slet ikke drikker mælk anbefales kalktilskud dagligt og det kan købes i forskellige form - kalktilskud findes som tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat.
Får han en multivitaminpille dagligt, behøver du ikke give ham d-dråber ved siden af, da de normalt er indeholdt i pillen til børn :) Og jerntilskud skal han normalt ikke have.
I løbet af de næste måneder skal flasken trappes helt ud, så han slet ikke får flaske mere og det vil naturligt betyde at mælkeindtaget nedsættes yderligere. Du må her stadig sikre ham mindst 350ml mælk dagligt og er det meget svært, hører han bare til dem, der slet ikke vil have det hverken som drikkemælk af kop, yoghurt eller lignende - ja så bør han få et dagligt kalktilskud. Tal også med jeres læge om det.
Håber du kan bruge dette videre,fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske