Brev:
Dagsrytme med søvn og mad søges
26. september 2011
Alder:
6 mdr.
Dagsrytme med søvn og mad søges
Kære Helen
Ja nu er jeg blevet forvirret igen igen og synes ikke jeg kan finde en rytme med Elias som er 6 mdr, snart 7 mdr her den 9 okt. Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte, men ud af overskriften kan du læse at det er både med maden og med søvnen at jeg er forvirret.
Han vågner alt mellem 05.00 - 06.00 og er vågen lige meget om jeg ligger ham over i vores seng - giver ham bryst eller flaske - ja så er han lys vågen ( ser godt nok lidt træt ud).
Så står jeg op med ham - ligger ham på aktivitetstæppet eller han sidder i køkkenet og leger. Så går der 1½ time, dvs ca. kl 6.30/ 7.30, så prøver jeg med noget skemad - blandet godt op med frugtmos. 50 % af gange lykkes det mig at få noget i ham, ved at han helt frivilligt åbner munden, andre gange må jeg enten snyde ham eller lokke ham på alle mulige måder, så han åbner munden.
Ved en 8 tiden bliver han træt igen og beg. at gnide sig i øjene og jeg ligger ham ud i barnevognen - som regl vil han intet mælk have for der har han næsten lige fået grød. Han græder og brokker sig lidt når jeg ligger ham ned i barnevognen og sparker med benene - enten går jeg en lille tur med ham eller jeg står og triller barnevognenen frem og tilbage - kan også godt lade ham brokke sig lidt og bare gå frem og tilbage for at give ham sutten til han tilsidst inden for 10 min sover. Her sover han så alt mellem 45 min til 1½ time max.
ved en 9 tiden er han så vågen igen - her tager jeg ham op og ligger ham for at lege lidt - ca. ½ til 45 min efter han er vågen tilbyder jeg ham grød - men som regl vil han ikke - har munden fuldstændig hametisk lukket og det ender med at han bliver sur og ked af det og der er mere grød i øjne og næse end i munden. Vand vil han som regl meget gerne drikke af kop. Bryst kan jeg slet ikke få ham til at tage - jeg kan med noget insisterende få en 50 - 70 ml mælk af flaske i ham.
Ved en 10 tiden virker han nogle gange træt allerede men jeg trækker ham til en 11 tiden ville allerhelst trække ham til kl 12 for at få kørt ham ind i en rytme hvor han sover max 2 til 3 gange om dagen.
ved en 11 eller 12 tiden får han så flakse igen - vil ikke bryst, der tager han 70 - 100 ml. så putter jeg ham og ritualet som ovenstående gentages ved putning i barnevogn. han sover alt mellem ½ til 2 timer max hvor jeg som regel skal ud til barnevognen 1 - 3 gange for at køre barnevognen lidt frem og tilbage eller give ham sutten.
Vågner så igen og tilbyder ham grød efter ½ time og som regl vil han gerne have noget grød der. og inden han så bliver lagt ca.kl 16 igen får han en flaske mælk. Her skal jeg som regl ud at gå en lille tur med barnevognen inden han vil overgive sig.
Han får max lov til at sove til kl 17 så vækker jeg ham og kl 18 giver jeg ham så grønsagsmos - hvor han som regl ikke vil åbne munden og jeg må lokke og lirke maden i ham - for ellers har jeg erfaret at han gene vil have mælk nogle flere gange om natten.
Kl ca. 20 er han træt og der får han en flaske vælling til natten mellem 90 - 150 ml.
Han vågner mellem 1-3 gange og jeg prøver at spise ham af med sutten de første par gange men 90% af gangene må jeg give ham mælk før han finder søvnen igen.
Jeg oplever at jeg ikke formår at finde det helt rigtige tidspunkt hvor han har lyst til grød - næsten uanset hvornår jeg tilbyder ham det. Han er ikke en der "siger" til - jeg skal gætte mig til det - og ja hans sover "mange" små lure i løbet af dagen og jeg kan ikke forstå at han kun sover ½ til 45 min for jeg synes jeg har fået spist ham godt af og han ser bare så træt ud - jeg er bare i bund og grund meget forvirret og har virkelig brug for en rytme eller en rettesnor som jeg kan gå efter, så jeg er mere sikker på at han nu er mæt nok og træt nok inden jeg ligger ham til at sove. Maden er en stor kamp og det har den været lige fra starten af - startede med at tilbyde ham grød da han var 4 mdr gl.
Håber virkelig du kan give mig nogle gode råd, for jeg er bare så forvirret.
På forhånd tak for din hjælp.