Svar: Dagsrytme med søvn og mad søges
26. september 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 flasker i døgnet og derudover få skemad. I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med fire flasker i døgnet og disse fire flasker ligger ofte hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Når flaskerne ligger her, så giver det plads til mere rigtig mad og flere måltider i løbet af dagen og det vil være rigtig godt, at du nu arbejder på en rytme, hvor din dreng får morgenmad, frokost og aftensmad til faste tider og også gerne får to små mellemmåltider - formiddag og eftermiddag.
De fleste børn vil i din drengs alder begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt, men når barnet står så tidligt op, som din dreng gør, så er det helt naturligt at han kan have brug for 3 lure dagligt og det er okay :)
Gennemsnitligt vil barnet have brug for at sove ca. 14 ½ time i døgnet, dette kan være fordelt lidt forskelligt, men det vil godt kunne være sådan at barnet sover 3 ½ til 4 ½ time samlet i løbet af dagen og sover 10-11 timer om natten. Det er helt naturligt at børn i din drengs alder sover en kort formiddagslur på måske kun 45 minutter og så sover en længere middagslur på et par timer og derudover kan han så få en kort 3. lur.
Jeg har her forsøgt at lave en plan, ud fra de tidspunkter du angiver:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og prøver at sove lidt videre, men går det ikke, så står I op og dagen begynder
Morgen 7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Puttes til første lur
Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, frugtmos (evt. jerntilskud, afhænger af hvor meget mme han får) vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 11-11.30, sover her en god lang lur og du må gerne trille ham for at holde ham sovende som nu
Frokost 13-14: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Eftermiddag 16: Flaske og puttes til powernap, som han lige nu stadig har behov for.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at sove fra midnat til morgen - svarende til at sove 5-6 timer uden at få mælk.
Nogle børn trives også med at få flaske kl 20, 02 og 06 - så ligger deres længste søvnstræk mellem kl 20 og 02 og det er også helt okay :)
Jeg vil anbefale dig at du giver ham lidt frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, når det er tid til skemad. Ved at starte med lidt at spise selv, sutte på osv., så får han naturligt opmærksomheden på at det er tid til mad og vil derfor bedre kunne tage imod skemaden, når du så følger efter med den.
Flasken sen aften er god at give ham, fordi det faktisk også kan gøre at han ikke er helt så sulten tidlig morgen og måske derfor begynder at kunne sove lidt længere og jeres rytme på sigt dermed ændres ... :)
Som du kan se af planen, så har jeg lagt 5 flasker ind og det vil være helt relevant at han får dette antal, med den alder han har. Tilbuddet om flaske ligger hensigtsmæssigt i forhold til tilbuddet om skemad, så der er bedst mulig plads til begge dele :)
Håber at du her har fået lidt at arbejde videre med :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske