Svar: Må man slet ikke tilsætte salt i maden til børn?
26. september 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du har købt min nyeste bog "Helens bog om børn og mad" :)
Der står om salt flere steder i bogen og du kan med fordel slå op i registeret bagest i bogen, når du er i tvivl :)
Netop om salt og kogevand, kan du læse på side 232 "Børn og salt":
"Til børn under et år skal I generelt undlade at salte maden. Det er dog ikke nødvendigt at koge barnets grøntsager for sig selv for at undgå saltet. Hvis du nøjes med at salte kogevandet let, kan barnet udmærket spise med af familiens grøntsager. Tilsæt så vidt muligt ikke salt til maden under madlavning. Brug i stedet bordsalt til jer voksne ved middagsbordet."
Derudover anbefaler jeg at man bruger forskellige tørrede krydderier, løg og lignende i maden i stedet for salt, for ofte er det slet ikke nødvendigt at tilsætte salt til maden ... Generelt er vores indtag af salt jo for stort :)
Du må altså gerne bruge lidt salt i det vand du koger ris, pasta og grøntsager i - og bruger du lidt salt i frikadellefarsen er det også okay - MEN, som udgangspunkt er det en god idé at krydre med andet end salt og så bruge bordsalt til de voksne, hvis I gerne vil have den salte smag.
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske