Svar: Middagsflaske
26. september 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Tilde
Det vil være rigtig fint at du den sidste uges tid op mod at din dreng bliver 1 år, stille og roligt trapper mængden af middagsflasken ned, så han får mindre og mindre. Og i stedet skal han så på sigt tilbydes lidt mælk af en kop, når han puttes til lur og han kan også en overgang få lidt banan eller lignende, så han får den mæthedsfornemmelse i maven, som han kender :)
Flasken inden putning om aftenen forsvinder derefter i løbet af et par måneder, på samme måde trappes ned i mængden, så han får mindre og mindre og der erstattes om aftenen med en godnatgrød, mælk af en kop og et nyt putteritual i form af godnathistorie, en bamse eller lignende introduceres og flasken forsvinder på den måde helt - men erstattes af noget som er ligeså dejligt, trygt og rart :) Faktisk bedre på sigt :)
Som udgangspunkt vil din dreng naturligt begynde at drikke mere af en kop når han får det tilbudt og han ikke længere får flaske. Hans behov for væske skal jo stilles og det er vigtigt at du ikke fjerner flaskerne uden at tilbyde ham vand og mælk af kop. Gerne hele dagen igennem og også om aftenen, så han også får vand som tørstslukker ind imellem, ligesom han altid skal have noget at drikke når han spiser.
En sund og rask dreng burde i en alder af 1 år kunne indtage sit behov for væske, når han tilbydes det dagen igennem - også uden at få flaske ... Men overgangen skal være der, så han får mindre og mindre af flaske og så det bliver naturligt for ham at drikke mere og mere af koppen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske