Svar: Urolig søvn om aftenen og hvordan trøster vi bedst
26. september 2011
Alder:
10 mdr.
Kære mor til to dejlige børn
Det er helt naturligt at jeres datter sover meget uroligt i øjeblikket og at hun søger fysisk kontakt og nærhed rigtig meget. Det handler både om hendes alder og udvikling og også om at hun netop er begyndt i vuggestue og skal forholde sig til at være adskilt fra jer i løbet af dagen.
Jeres datter er i separationsfasen og hendes behov for ekstra fysisk kontakt ses ofte samtidig med at hun begynder at kravle og begynder at rejse sig ved tingene - at hun netop øver sig i rent fysisk at bevæge sig mere rundt på egen hånd og dermed separere sig fra jer :)
Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer hende hver dag.
De første tegn på at dit barn er i færd med at knytte sig til dig er, at hun følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt, hun smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster hende, når hun bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at hun er trygt tilknyttet sin mor (og far) er, at hun bruger dig som en base, hvorfra hun kan udforske verden. Siddende på dit skød tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig.
Når I er et fremmed sted, så vil hun sandsynligvis derfor begynde med at studere stedet fra dit skød, men stille og roligt vil hun turde undersøge omgivelserne, samtidig med at hun hele tiden holder øje med hvor du er, så hun kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende. Det oplever du sandsynligvis nu hvor I er i vuggestuen sammen og hun skal vænne sig til alt det nye der :)
Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre. Og også et barn, som naturligt søger mor og far ekstra meget, når I så er sammen igen og især søger jer om aftenen og om natten, hvor roen skal falde over hende og hvor alle dagens oplevelser skal bearbejdes.
Det er en alder som kræver stor forståelse og omsorg. Barnet virker på en gang pylret og frustreret - har rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed og kan også nogle gange virke afvisende. Så vil hun op, så vil hun ned igen og ofte er det ret svært at vide, hvad hun egentlig vil ... ofte ved hun det heller ikke selv :)
Det at hun vågner, søger jer, jeres fysiske kontakt og nærhed er altså helt normalt for alderen og det er vigtigt at I giver hende den ro og nærhed hun har behov for. Sørg for at holde aktivitetsniveauet på et minimum når hun vågner om natten, sørg så vidt muligt for at lulle hende tilbage i søvnen uden alt for meget aktivitet, så de gode vaner I allerede har fået skabt bibeholdes - helst ingen sut, flaske eller bryst natten igennem :)
Det er meget fint at I forsøger at få hende tilbage i egen seng igen, hjælper hende til fysisk ro og synger lidt, beroliger med kærtegn, tager hende op, når det er nødvendigt men hele tiden putter tilbage i seng igen - så hun beroliges og betrygges og hjælpes til at sove i sin seng.
Planen for dagen ser fin ud - vær opmærksom på, at hvis hun ikke får mindst 400ml mme dagligt, bør hun få dagligt jerntilskud :)
Det er helt normalt og meget passende, hvis hun sover kort formiddagslur, måske bare på 45 minutter og så i stedet sover en længere middagslur. I 12-18 måneders alderen vil det være fint med kun en lur dagligt og dette kommer I netop frem til ved at formiddagsluren bliver kortere og kortere og til sidst helt kan undværes. Så at hun lige nu selv begynder at ændre rytme her er kun passende for tiden fremover :) Stadig skal hun dog sove 2 lure dagligt og du må gerne trille hende en tur over middag, så hun der holdes sovende og vænner sig til at sove lidt længere midt på dagen :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske